UCI wil licentie Astana intrekken
vrijdag 27 februari 2015 om 08:21

UCI wil licentie Astana intrekken

Astana dreigt zijn WorldTour-licentie alsnog kwijt te raken. Volgens L’Equipe gaat de UCI de licentiecommissie verzoeken om de licentie van de Kazachstaanse formatie in te trekken. De internationale wielerunie doet dit na een onafhankelijk onderzoek van het sportinstituut van de universiteit van Lausanne (ISSUL).

De UCI gaf in december opdracht voor het onderzoek. Het was een van de voorwaarden voor het verkrijgen van de licentie. Het door ISSUL opgestelde rapport pakt niet goed uit voor Astana. De juristen van de internationale wielerunie denken dat het sterk genoeg is om te verdedigen bij het CAS wanneer Astana besluit om in beroep te gaan. Twee jaar geleden verloor de UCI nog een zaak bij het internationaal sporttribunaal toen Katusha in beroep ging tegen het intrekken van zijn licentie.

De licentiecommissie en de UCI opereren onafhankelijk van elkaar. Indien de licentiecommissie het verzoek van de UCI overneemt, raakt Astana zijn WorldTour-licentie en daarmee startrecht voor alle belangrijke wedstrijden kwijt.

Update 9:45
De UCI heeft in een persbericht het nieuws bevestigd. “De audit toont aan dat er een groot verschil is tussen wat de directie verklaarde in december en de realiteit”, klinkt het. De Italiaanse justitie heeft informatie uit het Padova-rapport gedeeld met de UCI. De internationale wielerunie heeft deze informatie doorgegeven aan de licentiecommissie. Het is nog niet bekend wanneer deze een uitspraak zal doen.

196 Reacties
27-02-2015 15:04
@vlek
Klopt!
27-02-2015 15:07
Ik denk dat je de vraag kan stellen waarom bepaalde ploegen steeds weer renners aannemen die genoemd zijn in lopende/afgesloten onderzoeken. Dan heb ik het met name over Katusha, Astana, Tinkoff en in iets mindere mate Movistar. Je ziet dat andere ploegen juist het rennersbestand zuiveren van Mantova/Padova/Fuentes namen.
27-02-2015 15:08
dus Astana gaat wegvallen, dan krijgen we de rest van het Padova onderzoek, en dan ook nog het interne UCI rapport waar Coockson ons al voor waarschuwde. toe maar. het kan niet op!
27-02-2015 15:14
het feit dat ze Astana mogelijk willen schorsen vind ik op zich goed. Alleen vind ik dat je het tegenover de renners, in deze fase van het seizoen, niet kan maken
27-02-2015 15:19
Tsja, doe zo'n onderzoek bij Saxo en je krijgt waarschijnlijk hetzelfde resultaat. Dit klinkt een beetje als 'hoera, we hebben toch een reden gevonden om ze eruit te kunnen zetten'.
27-02-2015 15:26
@tendam
Ze hebben gewoon een hekel aan Vino. Ekimov en Riis gaat nog wel, maar die vervelende Kazachse maffiamaat, daar hebben ze bij de UCI een broertje dood aan.
27-02-2015 15:45
@purito niet zo heel gek toch?
27-02-2015 15:46
@BB
Ik zeg toch niet dat ik dat gek vind?

Ik vind het wel lachen, dat Vino eens een keer wordt gepakt. Een andere vorm van gepakt dan;)
27-02-2015 15:48
@ montgomery

Omdat ze in rusland en kazachstan niet zo nauw kijken naar dopingzondaars en meer naar geld en zoveel mogelijk winnen.
27-02-2015 15:50
[quote]Tsja, doe zo’n onderzoek bij Saxo en je krijgt waarschijnlijk hetzelfde resultaat.[/quote]
Dat is goed mogelijk inderdaad, maar dan is het dus zaak geen aanleiding te geven tot zo'n onderzoek. Experimenteren met je belofteploeg was achteraf niet zo verstandig van Astana. Meen wel dat een soortgelijke doorlichting vanaf 2016 of 2017 standaard wordt voor een WT-licentie.
27-02-2015 15:52
@horsm mensen opperden dat alle behaalde zeges etc zouden moeten worden afgenomen als ze de licentie verliezen, en daar had ik een andere mening over. Het is uiteraard een compleet ander verhaal wat betreft koersen die na de mogelijke licentie inname beginnen. Geen licentie geen plicht voor koersorganizatoren om ze uit te nodigen.
27-02-2015 15:53
Wat een goed nieuws. Eindelijk wordt er doorgepakt. Structuur lijkt nu langzaam in wielrennen te gaan kloppen. De kopstukken in de organisaties krijgen zo de klappen. Heeft Vino wat uit te leggen aan zijn geldschieters, ipv de renners aan de journalisten. Heel goed dit. Bravo voor de UCI. Mogen ze wat mij betreft met alle ploegen doen. Leeg die gifbeker.
27-02-2015 15:56
@kwouter, inderdaad. Ze nemen het daar niet zo nauw. Reden te meer om die ploegen uit de WT te gooien.

+1 Alexander
27-02-2015 15:57
[quote]Geen licentie geen plicht voor koersorganizatoren om ze uit te nodigen.[/quote]

Sterker nog, zonder licentie kunnen ze niet uitgenodigd worden.
27-02-2015 16:02
@Montgomery
Ik zou ook niet teveel ploegen eruit gooien. Dan houden we geen ploeg meer over.
27-02-2015 18:37
@Purito

Hmmmm, fietsen zullen de meeste toch blijven doen. Liever alleen de zuivere ploegen dan.
27-02-2015 18:47
Een hele goede zaak, weg met de rotzooi in de wielrennerij.
Voor werkloze renners hoef ik mij geen zorgen te maken, die solliciteren naar zoiets als je bij die ploeg gaat rijdem! Absoluut geen medelijden mee hebben!
27-02-2015 20:04
Renners gaan wel naar een andere ploeg. Desnoods voor lagere budgetten maar in de grote koersen gaan hoe dan ook de beste renners aan de start staan. Ongeacht of Astana nu wel bestaat.

En de wereld is beter af zonder zo'n ploeg.

Overigens zijn er weinig onschuldige renners daar. Nibali heeft niet schoon de Tour gewonnen. Immers, het is een teamsport en tenminste een van zijn knechten zat aan het sap. Dus: besmet. Maakt hem niet schuldig, maar schoon is het niet meer.

Boom heeft willens en wetens daar getekend. Niet doen alsof Astana toen nog een schoon blad had. Westra verdedigt die club al sinds hij getekend heeft.

Een ploeg is maar een schilletje om een stel renners heen. Er zijn ploegen genoeg. Met een laag budget kun je nog steeds de grote wedstrijden rijden, dan verdienen de toppers maar wat minder. If that's what it takes... ik ben allang blij met dit signaal.
27-02-2015 20:08
De [url=http://astanaproteam.kz/en/page/news/6259-issul-audit-press-statement]persverklaring[/url] van Astana.
27-02-2015 20:24
@ roberto:

nogal magertjes. geen Vino die hard van leer trekt en dreigt de hele stekker er uit te trekken. dat valt me dan toch tegen. ;)
27-02-2015 20:29
@8.6
Dacht ik ook..
Had verwacht dat hij het uit zou schreeuwen van onschuld.
[url=http://www.cyclingnews.com/news/astana-willing-to-work-with-licence-commission]Hier[/url] wat meer info.
27-02-2015 20:50
@ roberto:

dank! al iets uitgebreider, maar ik zit toch echt te wachten op de reactie van Vino himself. ;)
27-02-2015 21:02
Vino: "it is the decision of the independent commission and if they want to call us again then we are willing to come and meet with them" en "If they want us to provide them with more information or to implement measures as they have promised to recommend then we will be happy to take those on and implement them as we can".

Hij voelt nattigheid- en terecht. Maar dit zijn stappen die hooguit aan de orde zouden mogen komen als de ploeg ooit weer in aanmerking wenst te komen voor een WT-licensie. Voor nu lijkt me dat de licentiecommissie zich moet baseren op de criteria die twee maanden geleden werden genoemd, als maatstaf om de 'voorwaardelijke licentie' al dan niet definitief te maken.
27-02-2015 21:08
@ xistnc:

dank voor het plaatsen van de reactie van Vino.

een beetje mosterd na de maaltijd, dus ik ben het wel met je eens.

verder begin ik ook met een schone lei, en je voegt toch wel wat toe aan wielerflits op de voor jou bekende wijze. dus van mij mag je weer op mij reageren (mocht je dat nog willen) en ik zal me proberen niet meer zo snel aan je te ergeren. mijn excuus nog daarvoor.
27-02-2015 21:22
Vino heeft zijn kans al gehad om het aan de Licentiecommissie uit te leggen. Alleen kwam dit blijkbaar totaal niet overéén met de bevindingen van ISSUL.

Reacties zijn gesloten.