‘Arts Ibarguren en coach Piepoli versterken staf Movistar’
Piepoli wint in de Tour van 2008, voor zijn ploegmaat Juan José Cobo - foto: Cor Vos
dinsdag 26 oktober 2021 om 09:04

‘Arts Ibarguren en coach Piepoli versterken staf Movistar’

Eusebio Unzué, teambaas van Movistar, heeft besloten om de bezem door de technische staf te halen. Unzué laat in gesprek met de Spaanse kwaliteitskrant El Pais weten dat José Luis Arrieta geen toekomst meer heeft als ploegleider. Daartegenover staat de komst van de Spaanse ploegarts José Ibarguren Taus en de Italiaanse ex-prof en coach Leonardo Piepoli.

Eerder werd er in de Spaanse pers al melding gemaakt van het vertrek van Arrieta. De 50-jarige Spanjaard, zelf prof van 1993 tot en met 2010 en sinds 2011 ploegleider bij Movistar, werd al niet meer ingezet voor de laatste wedstrijden van het seizoen. Arrieta zou niet meer op één lijn zitten met Patxi Vila, de sportief manager van Movistar en de man die verantwoordelijk is voor de nieuwe koers binnen de Spaanse WorldTour-ploeg.

Met het oog op komend seizoen heeft de telecombrigade besloten om de technische staf uit te breiden met Ibarguren en Piepoli, zo meldt El Pais. Ibarguren komt over van Deceuninck-Quick-Step en was in het verleden ook werkzaam voor Saunier Duval, Lampre en Banesto. Piepoli kende een profcarrière van veertien jaar bij onder meer Saeco, Banesto en Saunier Duval en besloot zich na zijn loopbaan om te vormen tot wielercoach.

Drie ‘nieuwe’ gezichten 
Ibarguren en Piepoli zijn overigens niet van onbesproken bedrag. Piepoli werd begin 2009 voor twee jaar geschorst vanwege het gebruik van CERA, een vorm van EPO, nadat hij in 2008 al werd ontslagen door zijn toenmalige ploeg Saunier Duval. Ibarguren moest in 2016 als voormalige ploegarts dan weer getuigen bij het Mantova-proces rond dopingpraktijken van de Lampre-ploeg.

Ook Iván Velasco, die in het verleden uitkwam voor Euskatel-Euskadi, is inmiddels opgenomen in de technische staf van Movistar. De Spanjaard moet als specialist in biomechanica, data en aerodynamica de tijdritprestaties van de ploeg zien te verbeteren. Velasco vervulde eerder al een dergelijke functie bij Astana.

76 Reacties
26-10-2021 09:10
Hallo, daar zijn we weer.
26-10-2021 09:13
Patxi Villa, ook ex-Lampre zeker?
26-10-2021 09:17
Nu nog Van Mol die kant op, Fuentes uitnodigen en Ferrari toevoegen, en je hebt de boel compleet. En dan natuurlijk Bruyneel en Armstrong erachter in de auto....

Zeer kwalijke zaak dit!!!
    26-10-2021 09:25
    Waarom dan? Als ze iedereen die ooit iets te maken heeft gehad met doping moeten verbannen uit het wielrennen, dan lopen er nog 5 rond ofzo.

    En alsof ze alleen maar kennis hebben van doping en niets anders? De meeste van deze mensen zijn nog altijd zeer capabel in hun job.
    26-10-2021 09:29
    Er zit een verschil tussen mensen die ooit met doping te maken hebben gehad (types Dekker, Boogerd en eigenlijk heel veel andere oud renners), en types die daar een een faciliterende rol in hebben gespeeld (ploegartsen, bepaalde ploegleiders en enkele renners).

    De laatste groep zie ik als echte daders, de eerste groep kan ik ergens nog als slachtoffer zien (hoewel ze ook bewust vals hebben gespeeld).

    En die laatste groep wil ik persoonlijk zo snel mogelijk uit de wielersport, omdat ze altijd een zweem van verdenking over de sport laten hangen, en in het verleden bewezen hebben om als dokter of ploegleider geen goede werkethiek te hebben richting het zuiver maken van de sport.

    En als de spoeling dan dun wordt... misschien moeten de ploegen dan eens uit een andere, zuiverder vijver gaan vissen.
    26-10-2021 09:33
    Dan hebben wij een sterk verschillende mening.
    Net als ik (drugs) dealers ook niet erger vind dan de gebruikers. Waar er een vraag is, zal er een aanbod zijn. En dan vind ik ze beiden even erg.
    Er is nooit iemand geweest die renners dwingde tot doping te nemen.
    Maar het kwam er wel op neer dat ze bepaald niveau moesten behalen, die bijna onmogelijk te behalen was zonder doping. Dan is het aan de renner om de keuze te maken (al is het idd zeer moeilijk).
    Dan is het maar beter dat het medisch beleid wordt en dat de renners zelf zich niet richten tot grimmige onveilige praktijken (zoals de vroege EPO-jaren).
    26-10-2021 09:44
    Heb je wat boeken uit die tijd gelezen? Waarin sommige sleutelfiguren (artsen, ploegleiders en sommige renners) andere renners actief benaderden om doping te pakken. Dat vind ik van een ander niveau dan een renner die ziet dat hij niet meer mee kan en uiteindelijk zelf op zoek gaat naar doping voor zichzelf, zonder daar anderen direct in mee te trekken (indirect natuurlijk wel).

    Maar agree to disagree is voor mij ook gewoon prima, massimo
    26-10-2021 10:08
    Bruyneel in de auto levert Movistar meer op dan welke arts ook.
    26-10-2021 11:18
    Een beetje drugsdealer creëert zijn eigen vraag, Massimo, rond schoolpleinen en nachtclubs. Een goeie wielerdokter doet hetzelfde.
    26-10-2021 13:09
    @Massimo
    Goede vraag. Het is ook bijna onmogelijk om alle dopingzondaars uit de sport te weren. De beroepsgroep waar dat net wel mogelijk is, en in de huidige tijd waarschijnlijk het belangrijkst, zijn de doktoren. We moeten echt toe naar een moraal waarin het voor ploegen not done is om dopingdokters aan te nemen. En Ibarguren mag je daar wat mij betreft gerust onder scharen, net als Vanmol. Dokters moeten van onbesproken gedrag zijn, punt. De enige manier om in de huidige tijd effectief doping te gebruiken is met intensieve medische begeleiding.
    26-10-2021 14:50
    Wat een onzin Michel. De renners worden niet op een tafel vastgebonden en een prik gezet. Ze kiezen er zelf voor.
    26-10-2021 18:24
    @chaba, maar er is wel een verschil tussen een pak koek in de winkel of de koektrommel op tafel, ajbwib
26-10-2021 09:17
Valt 1 april daar niet in oktober? Kan me zoiets herinneren.
26-10-2021 09:23
Ibarguren was (samen met Vanmol) dé hoofdoorzaak van het succes van Quickstep de afgelopen jaren. Qua 'medische begeleiding' is hij volkomen onovertroffen in de wielerwereld.

En dan ook nog Piepoli erbij, Movistar gaat iedereen helemaal de vernieling in rijden aankomend seizoen.
    26-10-2021 10:38
    Misschien je eigen gevoel niet als feiten weergeven?
    26-10-2021 11:16
    Ja, ik zie dit ook met vertrouwen tegemoet.
    26-10-2021 18:25
    Dat gevoel heb ik ook ;)
26-10-2021 09:23
De vlo!
Bizarre toevoeging. Alsof je Ricco in je staf zou nemen
26-10-2021 09:40
Als de 2de rang van Movistar ineens gaat winnen weet je dat daar een luchtje aan hangt.
26-10-2021 09:43
Haha, Piepoli! Wat een gare aanvulling van je ploegleiding zeg, amai.
26-10-2021 09:43
Jammer dat Riccardo Ricco nog tot 2156 is geschorst. Die had er ook mooi bij gepast. Enfin, Piepoli is expert in het optimaal prepareren voor wedstrijden. Dat zal ze geen windeieren leggen. Dat wordt veel meer winnen volgend jaar.
26-10-2021 09:45
Ibarguren; wat een grap. Nooit begrepen dat het daar niet vaker over ging hier in de Vlaamse pers.
26-10-2021 09:48
Ibarguren was ook dokter bij Omega-Pharma Lotto in 2011.
Wel benieuwd naar de prestaties van QSA in 2022.
    26-10-2021 10:15
    Als persoonlijke arts van Gilbert dan?

    Want buiten Gilbert en Greipel presteerden de renners in die ploeg toch maar zwak.
    26-10-2021 10:32
    Vanendert even vergeten?
    26-10-2021 12:38
    En Bart De Clercq tijdens de Giro!
    26-10-2021 13:58
    Vanendert wint een Tourrit op Plateau de Beille.
    Jurgen Van Den Broeck klom beter dan ooit, won een rit in de Dauphiné.
    Bart De Clercq won op de Montevergine.
    Jurgen Roelandts werd 2de in E3, 6de in Cyclassics, 4de in Montreal en 5de op WK.

    Daarnaast won Gilbert 95% van de koersen waar hij startte en klom Greipel op naar de topspurters.

    I rest my case...
    26-10-2021 14:56
    Het is zo zielig om nu vanuit je zeteltje deze mannen zwart te maken.

    Is het omdat je naast Jakobsen (die voor de verkeerde ploeg rijdt), subtopper Van Baarle (die ook voor een verkeerde ploeg rijdt) en die halve Belg (die zich liever door Belgen laat leiden) verder niet zoveel kan juichen dat je nu op een blauwe dinsdag anderen zonder enige aanwijzing in diskrediet moet proberen brengen?
    26-10-2021 15:14
    Helemaal niet zielig. Jij wilt het niet zien. Maar leg Ibarguren zijn CV naast de relatieve prestaties in de ploegen waar hij was en er is een patroon te herkennen. Nothing more, nothing less.
    Ff je kop uit het zand trekken.
    26-10-2021 18:51
    Lotto van toen stonk en die stank is zo enorm dat nogal wat lui op WF dat 10 jaar later nog niet vergeten zijn. Vanendert in de bergen, dat was lachen. Das als Timo Roosen met de besten bergop mee zien gaan.

    Het lijkt er alleen op dat het sprookje in België wat meer in stand wordt gehouden dan hoe dat destijds bij Rabobank ging. Toen daar eenmaal wat stront naar buiten kwam is er aardig doorgepakt. Enkel het sprookje Erik Dekker is niet doorgeprikt, vreemd dat die overeind is gebleven maar goed. En types als Robert Gesink, Bauke Mollema en Lars Boom zijn ontkomen en is niet te duiden wat ze wel of niet mee hebben gekregen van de praktijken van voorheen.
    29-10-2021 00:18
    @chaba, ik ben een Belg dus ik weet niet waarom ik moet juichen voor Jakobsen, Van Baarle of VDP.
26-10-2021 09:52
De bezem door de staf halen? Het lijkt meer op een met stront besmeurde natte zwabber door de staf smeren. Jongens jongens, dat zo'n Piepoli nog een levensvatbare carriere in de wielerwereld kan hebben is een heel héél kwalijke zaak.
26-10-2021 09:58
Haha... Piepoli? Is dat niet de Piepoli van 'hetzelfde als Ricco'?

Gave keuze.
26-10-2021 10:04
Nu gaan ze winnen hoor!
26-10-2021 10:12
Geestig trouwens die foto van Piepoli uit 2008. Dat is de etappe waarin hij werd betrapt op CERA.

Destijds was Ibaguren ploegarts bij Saunier Duval. "Never change a winning team," moeten ze bij Movistar gedacht hebben.
    26-10-2021 10:13
    Kijk es naar die ogen...zat tot de nok vol...
    26-10-2021 13:02
    Dat viel mij ook op inderdaad.
26-10-2021 10:39
Ik kijk nu al uit naar de Netflix-docu van daaropvolgende jaar..
    26-10-2021 15:34
    Precies mijn gedachte.
    ‘Versterking’ is wel heel letterlijk hier…
26-10-2021 11:15
Nee, maar serieus, Piepoli was geen gewone dopingzondaar. Hij werd betrapt in de jaren waarin de sport overeind probeerde te krabbelen, nadat het in de EPO periode alle geloofwaardigheid bij het grote publiek had verloren. Hij ging door, terwijl anderen al probeerden te stoppen. Ricco en hij werden destijds met veel spektakel en politievertoon uit de ronde gezet - ik kan me dat nog haarscherp voor de geest halen. Hem nu als ploegleider benoemen en ook nog Ibaguren aantrekken voelt aan als een grote dikke middelvinger uitsteken naar de rest van het peloton en alle wielerliefhebbers. Het is een bijna maffia-achtig uitdagend gebaar, waarin Unzue zegt: ik heb lak aan iedereen, en niemand kan me iets maken. "Kijk, ik kak op jullie sport, en wie maakt me wat?"

Ik ben zelf verstokt wielerliefhebber, maar dit is iets dat mijn kijkplezier echt ontneemt.
    26-10-2021 15:16
    Exact mijn gedachte, gewoon een dikke middelvinger. Maar goed, het is Spanje.
    26-10-2021 18:28
    @Horm +1 precies dat
26-10-2021 11:26
Oei, dat is toch een fikse aderlating voor team Lefevere en een opsteker voor team Valverde.
26-10-2021 11:38
Heeft Taus iets lelijks over Patrick gezegd? Die was samen met Van Mol zowat vastgeklonken aan de Don. Eus is natuurlijk de shitzooi spuugzat maar vergeet dat hijzelf een belangrijke oorzaak daar van is en nu met deze versterkingen krijg je weer het idee dat ze de dartpijlen willekeurig naar het bord gooien. Piepoli is een griezel uit het Saunier Duval kamp en zou eigenlijk nooit meer aan de slag mogen maar ja, opportunisme viert hoogtij.
26-10-2021 12:15
We kunnen allemaal wel heel lollig gaan doen hierover maar eigenlijk is het natuurlijk dieptriest dat dit soort figuren nog steeds actief zijn in onze mooie sport en ook dat ze steeds meer terugkomen. Een jaar of 5/6 geleden hing om 1 a 2 ploegen een lichte zweem van doping maar inmiddels frons ik mijn wenkbrauwen bij alweer bijna de helft van het peloton. Ik hoop dat het allemaal meevalt maar ik vind dit soort aanstellingen een hele zorgwekkende ontwikkeling.
    26-10-2021 12:33
    Precies dat. Teveel mensen met een dubieus verleden blijven een plek houden in de wielersport. Wie weet ook wel weer ingegeven door heel lang zittende ploegmanagers, die er ook al zaten tijdens de EPO tijd, en duidelijk nog altijd dezelfde mores hebben als toen.

    Tenminste ik verwacht niet dat types als Unzue of Lefevere ineens compleet anders naar hun sport en medische begeleiding kijken... het blijkt in ieder geval niet uit de mensen die ze in dienst hebben.
26-10-2021 12:16
eruit gegooid worden bij Saunier Duval.. dan moet je t bont maken!
26-10-2021 12:31
Piepoli is toch de trainer van Bettiol? Echt, you can't make this shit up.
    26-10-2021 12:34
    Klopt, van wel meer jongens overigens. Hij is ook de trainer van bv Formolo en Amador.
26-10-2021 12:39
Welnee, Piepoli is gewoon een uitstekende coach met de daarvoor nodige diploma's. Goede zet.
    26-10-2021 13:03
    Haha great troll your majesty!
26-10-2021 13:30
Waar ik op ga letten het komende seizoen:
1. Gaan de prestaties van Movistar significant naar of over de top. Veel slechter dan het afgelopen jaar zal niet kunnen, dus enige nuance is gewenst.
2. Gaan de prestaties van DQS precies in tegengestelde richting; cav, rev en de rest van de wolvenkliniek met de teller op 70+.

Dit alles om zeker te stellen dat wonderdokters bestaan; ze zitten namelijk vuistdiep in de wielersport en putten uit de mega medicijnkast van de medische wetenschap; van spierverslapper tot Viagra en ver daar voorbij. Nee, onschuldige pleisters bestaan niet meer, meneertje.
    26-10-2021 16:06
    Dus als Movistar beter doet dan zijn slecht jaar ooit, en DQS slechter doet dan 65 zeges (geen 70+ trouwens, maar nog altijd een geweldig aantal), dan trek jij je conclusies???
    26-10-2021 18:22
    Jij denkt dat Vanmol niet dezelfde kennis en kunde heeft als Ibarguren?
26-10-2021 13:41
Zijn er nog mensen die denken dat wielrenners geen doping gebruiken?
    26-10-2021 14:06
    Natuurlijk. Er zijn ploegen die geen ketonen gebruiken, terwijl dat zelfs een prestatiebevorderende legale substantie is. Dit soort ploegen verdienen m.i. het voordeel van de twijfel. Hoe denk jij daar over?
    26-10-2021 17:31
    Ze knallen tegenwoordig veel sneller hellingen en cols op dan Piepoli destijds. Velen denken dat het aan het materiaal ligt (wat absoluut onmogelijk is volgens de meest fundamentele wetten van de natuurkunde). Maar goed, voor veel mensen is sport een substituut voor religie.
    26-10-2021 18:15
    @nieuwemerckx,
    Zelfs een fiets met een gelijk gewicht (ik neem aan dat je daarop doelt) kun je verschil maken. Waar zit het gewicht (in wielen of het frame), hoe is het met de stijfheid en energieverlies bij het trappen, wat met de verzetten en het efficient schakelen.

    En daarnaast denk ik dat de renners van nu nog optimaler geprepareerd zijn om meer watt/kg te trappen. Door nog extremere en uitgebalanceerdere dieetplannen en trainingen. Ook op dat vlak heeft de ontwikkeling niet stil gestaan.

    En daarnaast sluit ik ook niet uit dat er renners zijn die niet schoon rijden. Maar de overduidelijke doorgesnoven prestaties vanuit de Piepoli-tijd zijn een stuk minder geworden.

Reacties zijn gesloten.