Arnaud Démare klopt Jasper Stuyven in boeiende Parijs-Tours, Van Poppel vijfde
foto: Cor Vos
zondag 10 oktober 2021 om 16:34

Arnaud Démare klopt Jasper Stuyven in boeiende Parijs-Tours, Van Poppel vijfde

Arnaud Démare heeft Parijs-Tours 2021 op zijn palmares bijgeschreven. De 30-jarige Fransman van Groupama-FDJ was in de offroadklassieker de snelste in een sprint met vier. Hij en Jasper Stuyven staken in de ultieme finale over naar twee vroege vluchters. De Belg werd derde, achter Franck Bonnamour. Démare is op de erelijst de opvolger van Casper Pedersen.

Leemreize en Herregodts
Jumbo-Visma had een sterk team opgesteld voor deze koers, met Dylan Groenewegen als kopman. Desondanks koos de Nederlandse ploeg voor een opvallende tactiek, want ze stuurden de jonge klimmer Gijs Leemreize mee in de ontsnapping. Hij kreeg Julien Duval (AG2R Citroën) en Rune Herregodts (Sport Vlaanderen-Baloise) met zich mee. Leuk feit: de jonge Belg won vorig jaar nog de beloftenversie van Parijs-Tours.

Een ruime voorsprong kreeg het trio in die fase niet en dat kwam vooral door het straffe tempo van Groupama-FDJ. Sterker nog: er stond de nodige wind en de Franse equipe trok het peloton al in de beginfase op de kant. Korte tijd later kwam alles terug samen en hielden Duval, Leemreize en Herregodts zo’n drie en een halve minuut over. Er ontstond een wapenstilstand in het peloton, terwijl de drie koplopers elkaar juist wel wisten te vinden.

Peloton weer in breuken
Hun voorsprong groeide daarna snel naar ruim zes en een halve minuut. Na ruim honderd kilometer koers begon het peloton toch aanstalten te maken en de bonus van de koplopers smolt toen als sneeuw voor de zon. In het peloton was het opnieuw onrustig en dat leidde tot een breuk. Op ruim 85 kilometer voor het einde werd het trio teruggepakt door een eerste groep van 37 renners. Groep twee zat op veertig seconden.

Dat er hard gekoerst werd bleek uit het feit dat het gemiddelde na drie uur koers 47,2 kilometer was. Met nog vijftig kilometer te gaan trokken de renners de eerste offroadstrook over, op een van de wijnvelden. Jasper Stuyven nestelde zich daar op kop en trok de eerste groep op een lint. Het zou daarna nooit meer stil vallen en met nog een aantal offroadstroken in het verschiet, zat de winnaar in de groep van 37 renners.

Drie man sluipen weg
Met nog veertig kilometer te gaan viel het even stil en dat was het teken voor een volgend drietal om ten aanval te trekken. Franck Bonnamour (B&B Hotels p/b KTM), Stan Dewulf (AG2R Citroën) en Frederik Frison (Lotto Soudal) bundelden de krachten. Op de zesde offroadstrook van de dag had het trio een voorsprong van driekwart minuut opgebouwd. In het peloton sneuvelde toen een opvallend slachtoffer: titelverdediger Casper Pedersen.

Vanuit de achtervolgende groep begonnen ook steeds meer renners hun kans te wagen. Valentin Madouas was de eerste, met Matis Louvel (Arkéa Samsic) in zijn wiel. Maar dat was geen lang leven beschoren. Met nog 22 kilometer te gaan begaf de koers zich op Peu Morier, de langste offroadstrook van de dag. Stuyven probeerde daar weg te komen en opnieuw was het Madouas die meesprong. Wegblijven was echter moeilijk.

Démare koerst met leeuwenhart
Madouas liet het er niet bij zitten en probeerde het even later nog een keer. Plots schoof Bob Jungels (AG2R Citroën) mee, die een lastig seizoen beleeft. Ook Stuyven was er weer bij, net als Madouas’ kopman Arnaud Démare en Roger Adría (Kern Pharma). Vooraan bleven Bonnamour en Dewulf goed ronddraaien, maar zij verloren door een lekke band wel de derde motor in de kopgroep: Frison moest van de fiets en zou niet meer terugkeren.

Démare versnelde vervolgens op een van de hellende stroken en alleen Stuyven kon mee. Het duo op kop had slechts nog een vijftiental seconden voorsprong, maar ze verdedigden die bonus met huid en haar. De achtervolgers beten hun tanden stuk op de twee leiders, maar in de slotkilometer konden ze toch vooraan terugkeren. Démare bracht Stuyven terug, waarna de Fransman de sprint al heel vroeg aanging. Hij kon dat echter knap volhouden tot op de streep. Danny van Poppel won veertig tellen later de sprint van de achtervolgende groep.

Het podium na afloop van Parijs-Tours 2021 – foto: Cor Vos

40 Reacties
10-10-2021 16:38
Bonnamour was 2e. Kan blijkbaar ook goed sprinten.
    10-10-2021 19:40
    Heeft stiekem best een degelijk jaar bijeen gefietst. Leuke renner
10-10-2021 16:39
Één woord, Smullen!
Deze koers is zoveel mooier geworden met die gravelstroken en korte klimmetjes, kan mij niet bommen wat Patrick er over zei. Démare krijgt zijn grote vis na een koers waarin hijzelf op de beslissende momenten volop meedeed. Stuyven geklopt maar ook sterk net als het tweetal waar ze op joegen: Bonnamour en Dewulf. Beslissend kan achteraf wel eens zijn geweest dat de eerdere compagnon Frison wegviel met pech. Voor mij een prachtige afsluiting van het seizoen.
    10-10-2021 16:43
    Helemaal mee eens. Prachtige koers gezien met een dik verdiende winnaar. Op naar het voorjaar!
10-10-2021 16:40
Mooie koers en mooie finale. Goede afsluiting zo.

Bonnamour en DeWulf sterk hoor!
10-10-2021 16:47
Toch wel leuk voor Démare, was ook erg sterk vandaag. Prima winnaar.
    10-10-2021 18:51
    Daar waar Démare zich consequent handhaaft op hoog niveau, met onder meer in '20 / '21 een Milaan - Turijn, het Giro-paars, eindzeges in de Franse rittenkoersen Poitou en Boucles de la Mayenne... Tour de Wallonie en nu ook nog Parijs - Tours, steekt zijn evenknie Bouhanni er toch behoorlijk tegen af. Heb bewondering voor deze sympathieke veelwinnaar, die naast sprinten ook koers durft te maken.

    Prima slotakkoord op een fascinerend seizoen.
    11-10-2021 09:31
    Helemaal met je eens Wim.
10-10-2021 16:50
Prachtige Parijs Tours. Heeft in aantrekkingskracht gewonnen met de chemins de vigne in de finale.
Démare krijgt nog zijn "grote" overwinning. Leek een vormcrisis te hebben zeker tijdens en de eerste maand na de Tour.
Kwam er doorheen en had een mooie knechten rol bij het WK.
Hij heeft zijn klassieker dit jaar binnen. Heeft er ook voor gestreden na berewerk van Madouas.
Madiot nog even zonder poespas toen hij zijn mening gaf bij Voeckler die hem interviewde direct na de finish.
Bonnamour(super combatif du Tour), Dewulf en Frison met een mooie inspanning.
Stuyven kwam net tekort maar heeft mooi Milaan San Remo binnen.
10-10-2021 16:52
Dacht altijd dat een man tegen man gevecht het mooist is, maar een 2 man tegen 2 man is bijkans nog mooier. Gave koers zeg!
    10-10-2021 17:42
    Ja heel mooi, twee dappere mannen zonder profzege die op de hielen gezeten worden door twee bloeddorstige MSR-winnaars.
10-10-2021 17:11
Klopt ie niet Franck Goed-in-bed in plaats van stuyven, die was toch 2de?
    10-10-2021 17:32
    Hij heeft iedereen die aan de start stond geklopt. Ze willen denk ik gewoon graag de Belgjes noemen.
    10-10-2021 17:43
    En het eerste Nederlandertje Danny Van Poppel wordt niet genoemd?
    10-10-2021 17:46
    Oorspronkelijk stond er inderdaad nog Stan de Wulf vierde in de titel maar doordat Van Poppel de vijfde plek heeft behaald is die uiteidelijk gecancelled. Zo werken de regels.
    10-10-2021 21:17
    Klopt Dikke Vrouw
    Een heel slechte kop boven dit artikel.
10-10-2021 17:41
Loopt het contract van Stuyven bij Trek volgend jaar af ?
    10-10-2021 17:56
    Volgens mij wel maar hij zit er perfect en ik zie hem niet snel verkassen tenzij het salaris twee keer zo hoog is. De ploeg biedt hem en Mads de ruimte om hun dingen te doen. Bij een overstap naar een DQS wordt hij één van de velen met een kopman/beschermde status en daar heeft hij volgens mij geen Trek (ik weet het.) in.
10-10-2021 17:55
Stuyvens sprintsnelheid na een zware koers is duidelijk afgebot. Dat bleek al in de Primus Classic, en werd pijnlijk bevestigd op het WK.
Snap dan ook niet dat hij vol doorrijdt met de intrinsiek snellere Démare…
om hoogstens tweede te worden i.p.v. vierde. Zou nog meer gepokerd hebben…
    10-10-2021 18:02
    Eens. Demare meenemen naar de finish. Waar is de guillotine?
    10-10-2021 18:32
    De sprint van Démare van de afgelopen maand gaf hem wellicht vertrouwen?
    10-10-2021 20:09
    Een zekere 4e plaats inwisselen voor een wellicht 2e of 3e? Ik zou ook doorgereden zijn met Demare.
10-10-2021 17:59
Nou dat was het seizoen dan.

Op zich best een aardig jaar met over het algemeen leuke eendaagse grote koersen doch de grotere ronderenners op zo’n manier verdeeld dat deze allen spanning om de hoofdvogel misten. Voor wie van ‘een hele grote’ en ‘domineren’ houdt natuurlijk een memorabel jaar vanwege Pogacar ook.

Het wordt weer tijd voor de omloop.
    10-10-2021 18:08
    Ja, je zou er alweer zin in krijgen. Maar eerst de ‘gewonden’ zoals bv. Dumo en Wilco, en de lege accu’s van den Greg, Mol, Remco en Rogla maar eens de kans geven om weer op level te komen. Bedankt mannen, voor de vele fraaie schermutselingen! Hoop maar op een ding volgend jaar, minder gez**k hier over de Verhevene.
    10-10-2021 18:16
    Pogacar steekt er inderdaad ver bovenuit, maar dominantie? Ik zag het afgelopen jaar drie prima winnaars van de grote rondes. En daarnaast vrijwel uitsluitend verschillende winnaars in de (semi-) klassiekers. Het was een heel mooi seizoen w.m.b. En inderdaad, nu het liefst de winterslaap in tot de Omloop. En tijdens slapeloze momenten naar de cross kijken.
    10-10-2021 20:10
    Dominant zou ik Pogacar inderdaad niet noemen. Wordt ook regelmatig geklopt, alleen niet wanneer het om de grote prijzen gaat.
    10-10-2021 23:14
    @Romans
    Ik sta altijd wat vroeger op. Het seizoen begint bij mij normaal gesproken al in januari met de TDU. In 2022 slaap ik ook uit tot de UAE Tour. Jij blijft blijkbaar nog wat langer liggen.
    Al verwacht ik je ook gewoon weer op wf bij de UAE Tour.
10-10-2021 18:59
“ offroadstrook ”
In de context van deze koers een ongepaste en lelijke term. Het betreft vrij toegankelijke, niet verharde wegen. De renners hoeven toch niet de vrije natuur in? Wat is er mis met de term ‘onverharde strook’, zoals die gebruikt werd in de voorbeschouwing?
En áls je al een niet-Nederlandse term wil gebruiken, schrijf dan gewoon ‘chemin de vigne’, zoals dat door de wedstrijdorganisatie wordt genoemd, vergelijkbaar met ‘tratto di sterrato’ in de Strade Bianche.
10-10-2021 19:22
Stuyven zat niet lekker. Ingesloten tussen de boarding en de rest leek ie al uitgeschakeld toen de spurt nog moest aanvangen.
10-10-2021 19:23
Wel genieten dat je vandaag veel reacties leest onder het motto: Waarom rijdt Stuyven door samen met Demare om daarna altijd geklopt te zijn in de sprint.

En gister alleen maar: waarom rijden ze niet met zijn allen achter Pogacar aan met Flip lachend in het wiel zodat ze in ieder geval nog een kans op de overwinning hebben :)
    10-10-2021 19:28
    Altijd geklopt? Daar ga je al de fout in: het was ook vandaag weer een sprint tussen de stervende zwanen.
10-10-2021 19:39
Ik ga hier niet in de fout Franco... Probeer juist aan te geven dat tactiek (of onkunde) niet altijd op bestelling goed valt en dat het achteraf makkelijk praten vanuit de luie stoel is. En dat de benen uiteindelijk ook nog aardig belangrijk zijn :)
10-10-2021 20:43
Zal een beetje regenen op de kermis maar vooruit… allemaal leuk en vermakelijk maar een wegwedstrijd hoort niet door een mijnenveld gereden te worden… De factor geluk is iets voor een casino… de helft van de kopgroep (dat is alléén wat we te zien kregen) kon zijn kansen niet verdedigen door,te voorziene, bandbreuken… voor de liefhebbers is er ook gravelrijden, mountain-biking of cyclo-cross… al die disciplines door elkaar hutsen is…raar…
    10-10-2021 21:01
    En Parijs-Roubaix dan?
    10-10-2021 22:16
    PR gaat over slechte wegen, is dus een wegwedstrijd… bovendien is dat eigen aan die wedstrijd, al decenia lang… de ongein die P T verzonnen heeft is chaos creēren uit sensatiezucht… veldwegen bezaaid met vuistdikke keien, pure loterij…
    10-10-2021 22:58
    Ik vind Parijs-Roubaix anders toch ook een aardige loterij
    Ik hou overigens enorm van die koers, net zoals ik de hertekening van Parijs-Tours graag heb.
    Maar ik zie niet zo heel veel verschil tussen beide koersen afgezien van de historie
    10-10-2021 23:10
    Ik volg Brabander, zeker hoe de kasseistroken er dit jaar bijlagen.
    Dat konden toch ook bezwaarlijk nog 'wegen' genoemd worden. Dat het nu eenmaal decennia al zo is, vind ik geen argument om Roubaix wél ok te vinden en Tours niet.
    11-10-2021 07:19
    PR was, en is zeker ook een koers waar geluk- pech een enorme invloed hebben maar eerst een traditie die meer dan 100 jaar geleden ontstaan is, rijden over kasseien.. iedereen kent dat, je weet waaraan je begint…
    PT is ook een zeer oude klassieker met zijn eigen karakter maar omdat het een beetje als saai werd bekeken werden uit het niets die veldwegen ertussen gesmeten, spectaculair ok maar de koers valt er alleen uit elkaar door de vele bandbreuken, niet eens gevaarlijker en lastiger dan PR maar puur afhankelijk zijn van je materiaal en niet de benen is een zeer slechte tendens…
    11-10-2021 08:28
    Met dergelijke etappes in een GT ga ik grotendeels met je mee, te groot risico dat een topfavoriet zn kansen vergooit door ellende waar je niks aan kunt doen. Voor eendagswedstrijden echter vind ik het geen probleem. Strade, PT, PR zorgen imho juist voor een leuke afwisseling tussen alle heuvelkoersen en sprintklassiekers.
10-10-2021 22:10
Voorbeschouwing :
Het is trouwens ook zover gekomen dat zelfs Arnaud Démare, voor Groupama-FDJ bezig aan een desastreus seizoen, geen ster meer krijgt in de voorbeschouwing op een klassieker als deze

Reacties zijn gesloten.