Annemiek van Vleuten ook oppermachtig tegen de klok in Giro Rosa
foto: Cor Vos (archiefbeeld)
woensdag 10 juli 2019 om 13:59

Annemiek van Vleuten ook oppermachtig tegen de klok in Giro Rosa

Annemiek van Vleuten heeft haar roze trui in de Giro Rosa nog eens extra in de verf gezet. Nadat ze gisteren met groots machtsvertoon het dagsucces én de koppositie had veroverd, was ze ook vandaag de beste in de individuele tijdrit over 12,1 kilometer van Chiuro naar Teglio.

In aanloop naar de individuele tijdrit dreunde de machtsgreep van Annemiek van Vleuten nog na in de karavaan. Gisteren had de titelverdediger de concurrentie uit het wiel gereden op de Passo Torri di Fraele om nooit meer gas terug te nemen. Aan de finish had ze haar voorsprong uitgebreid tot bijna drie minuten. Daarmee nam ze tevens de roze trui over van Katarzyna Niewiadoma. Ook in de tijdrit naar Teglio gooide de wereldkampioene op deze discipline hoge ogen.

Verschillen werden een dag eerder al gemaakt, maar ook in de individuele tijdrit naar Teglio zou met tijd worden gesmeten – zo was de verwachting. De rit tegen de klok was niet zo’n zware klimtijdrit als vorig jaar, waardoor veel renners voor een tijdritfiets zouden kiezen op het twaalf kilometer lange parcours. Toch moesten bijna vijfhonderd hoogtemeters worden overbrugd in deze etappe.

Toptijden gestaag richting de 26’ers
Olga Deyko trapte om elf uur de tijdrit af, maar de Russische zouden we pas in de tweede helft van de daguitslag tegenkomen. Marketa Hajkova had haar collega zelfs ingehaald en zette met 29:48 een tijd op de klokken, waarop veel vrouwen in de beginfase de tanden op stukbeten. Antri Christoforou slaagde er als eerste in om de toptijd in de 28’ers te krijgen. De Cypriotische klokte 28:38.

Anna van der Breggen – foto: Cor Vos

Silvia Valsecchi schaafde vervolgens weer een stuk af van de snelste tijd en verbeterde naar 27:28, een tijd die duurzaam bleek. Want pas ruim vijftig ritten later werd de Italiaanse uit de hot seat verdreven door Hannah Barnes (27:11). Tayler Wiles bracht de toptijd in de 26’ers (26:53) en daarmee legde de Amerikaanse de lat hoog voor de vrouwen die nog moesten finishen. Onder anderen Marianne Vos, winnares van twee etappes, kwam tekort.

Van Vleuten knalt naar de winst in 24:31
Juliette Labous slaagde er toch nog in een snellere lijn te vinden en zette de snelste tijd op 26:25. Daar dook Elisa Longo Borghini (26:19) op haar beurt weer onderdoor. De absolute kanontijden moesten toen nog op de tabellen verschijnen. Eerst veegde Anna van der Breggen de tijd van de Italiaanse van de borden met 25:24, maar ook de vijfde in het klassement zou niet winnen. Het was namelijk opnieuw Annemiek van Vleuten die de concurrentie degradeerde in 24:31.

Het verschil naar haar landgenote Van der Breggen bedroeg bijna een minuut, terwijl de andere vrouwen al op bijna twee minuten waren gereden. Met Lucinda Brand eindigde er nog een Nederlandse in de top-5; de renster van Sunweb werd vierde.

Van Vleuten staat aan de leiding! – foto: Cor Vos

31 Reacties
10-07-2019 14:01
Ze heeft d'r voorgangster net niet ingehaald
    10-07-2019 14:10
    Op twitter van MS lijkt het dat ze haar op de streep nog inhaalt. Trouwens ook erg sterk gereden van Van der Breggen. Rijdt Borghini ook bijna op een minuut. De rest staat veel dichter bij elkaar.
    10-07-2019 14:18
    fotofinishje
10-07-2019 14:03
Staat geen maat op. Hoogtestages en de vele trainingsuren betalen zich uit.
    10-07-2019 14:35
    ja want de rest traint natuurlijk niet, geloof lekker verder in sprookjes
    10-07-2019 16:04
    @greeny
    De rest gaat inderdaad nauwelijks op hoogtestage, is geen geld voor.
10-07-2019 14:06
Moeten we ons al zorgen gaan maken? Bijna een minuut op Van der Breggen en vanaf dan gaat het al rap naar de twee minuten.
    10-07-2019 14:11
    @FW07: waarom zorgen maken?
    10-07-2019 14:15
    Inderdaad, waarom? Omdat ze er met kop en schouders bovenuitsteekt? Merckx was toch ook zuiver? En die stak er net zoveel bovenuit.
    10-07-2019 14:19
    In klimtijdritten zie je veel vaker dit soort verschillen. Wat mij betreft is er dus niets vreemds aan. Om Merckx erbij te halen en zeggen dat hij zuiver was, is alleen maar vragen om meer discussie.
10-07-2019 14:24
@Melkzuur. Naar mijn idee is bij haar het besef gekomen na de OS in Rio dat zij echt goed kan klimmen. Daar reed zij ook al bij iedereen weg echter viel ze.
Vanaf toen heeft zij zich meer toegelegd op klimmen door er meer op te trainen. Daarbij veel hoogtestages (5 of 6 per jaar). Volgens mij doen andere rensters dat niet...
    10-07-2019 14:34
    Hoe zouden we er naar kijken als pak hem beet een van Avermaet of Rui Costa er ineens achter komt toch wel heel aardig te kunnen klimmen en volgend jaar ineens alles naar de vaantjes rijdt bergop?
    10-07-2019 14:36
    naar de vaantjes is nogal een understatement.. alsof greg de tour zou winnen met 12 minuten op een froome die al niet heel clean overkomt
    10-07-2019 14:45
    @mtber: Klopt, zij gaat veel vaker en langer op hoogtestage dan andere rensters. Ze investeert daar zelf ook echt geld in. Kan ze ook omdat ze een goed salaris krijgt. Daarnaast reed ze voorheen in dienst van en heeft ze zichzelf mede dankzij de ploeg als klimster ontdekt. Ook omdat de ploeg echt in haar geloofden hebben ze haar het vertrouwen gegeven en ontwikkelde zelf ook het vertrouwen. De ondersteuning vanuit de ploeg is dan ook heel goed. Er zit een zeer professioneel team achter natuurlijk. Daarnaast kan zij bijzonder hard trainen. Ook dat kan lang niet elke renster of renner aan. Veel zullen als ze dat met die intensiteit doen overtraind raken. Dat is wel uniek en een heel belangrijk talent van haar.
    10-07-2019 21:34
    @Kosmonaut:

    Bedenk dat vrouwenwielrennen een relatief kleine sport is waar een hoop nog in de kinderschoenen staat. Het is dan mogelijk om er ver bovenuit te steken als jij toevallig heel veel talent hebt en er alles voor doet. Vergelijk het met Sven Kramer die 7 a 8 jaar nauwelijks tegenstand heeft gekregen.
    Wereldwijd wordt het potentieel dat er kan zijn bijna niet aangesproken en dat kleine deel dat dan wel op goed niveau gaat fietsen heeft niet de middelen noch de omkadering als dat zij (en doorgaans Nederlandse wielrensters) heeft.

    De vergelijking met de mannentak van wielrennen gaat mank omdat dat in een redelijk aantal landen, landen met grote populatie bovendien, toch zeker geen kleine sport is. Het is aannemelijk dat daar meer en vaker mensen tussen zitten met veel talent en dat de mindere goden echt niet aan een profcarrière komen. Bij de dames zie je wel dat er zat 'mindere' goden aanwezig zijn. Sport is gewoon nog niet zover.
10-07-2019 14:30
Borghini noemt Van Vleuten "Alien".
10-07-2019 14:39
Verschillen zijn wel erg groot. Maar bij de dames is de spoeling ook een stuk dunner dan bij de heren.
10-07-2019 14:43
@Kosmonaut: Ik zou daar niet van opkijken als blijkt dat iemand qua inzet en arbeid bijna 200% meer doet dan iemand anders. De top bij het mannenwielrennen ligt zo dicht bijelkaar omdat de verdiensten ook niet heel ver uitelkaar liggen bij de toprenners. Dat laatste is nogal een verschil bij de dames. Ik denk dat er misschien een 10-tal rensters zijn die er van kunnen leven. De rest moet wat er bij doen, zoals eerder al bekend werd met de discussie over een minimum salaris voor vrouwen.
    10-07-2019 15:32
    in principe krijgen alle WT dames een leefbaar salaris (maar dat minimum WT contract is nog geen vetpot)
10-07-2019 14:54
Klimtijdrit Giro 2019 verschil nr. 1 en 10 - 2 minuten (1 en 3 is 1 minuut)
Tijdrit Dauphine 2019 verschil nr. 1 en 10 - 1 minuut (1 en 2 is 30 seconden)
Tijdrit Tour 2018 verschil nr. 1 en 10 - 1 minuut 20
Tijdrit Vuelta 2018 verschil nr. 1 en 10 - 1 minuut 4
Tijdrit Giro 2018 verschil nr. 1 en 10 - 1 minuut 10

Vindt ik dat ook grote verschillen....
10-07-2019 15:26
Termen als 'alien' of 'niet van deze wereld' vind ik altijd een slechte keus in het wielrennen, gezien de dopinghistorie van de sport. Hopelijk reageert Annemiek of Elisa nog op deze uitspraak. Zoals hier boven gesteld stopt AvV bovengemiddeld meer energie/tijd/geld in haar sport, omdat ze dat kan en ze ook gewoon talent heeft. Jammer dat dat zoveel verschil maakt.
    10-07-2019 16:29
    In wat voor context is dat gezegd? Met een knipoog of niet?
    10-07-2019 16:31
    Ik denk dat Elisa het niet per sé negatief of insinuerend bedoeld, maar dat het gewoon een soort gevoel is wat er dan heerst en dat ze dat met een ietwat verkeerde woordkeuze probeerde uit te leggen. Net zoals met MvdP in het veldrijden bijvoorbeeld, zulke dominantie zie je gewoon niet vaak.
    10-07-2019 16:49
    Ze heeft op zich wel gelijk natuurlijk. En die vergelijking met de suprematie van Mathieu van der Poel afgelopen winter trok ik ook al
10-07-2019 16:50
@knightbiker; Dat klopt niet, de toprensters verdienen goed maar de meeste rensters verdienen nauwelijks iets en moeten er vaak naast werken. Of, zoals Puck Moonen doet via social media inkomsten genereren. Pas volgend jaar komt er een minimumloon van 15.000

@Awestie en Brabander.
Borghini zei dit als grap in een interview en met respect en van Vleuten moest er om lachen. Niks aan de hand dus...
    10-07-2019 18:32
    Ik maakte er ook geen problemen van hoor. Maar dank voor de heldere uitleg :)
10-07-2019 18:37
Lijkt als één van de enige over ketones te beschike, is ook financiële kwestie
    10-07-2019 19:46
    Wat en lulkoek van jou Koos Verrek .
    10-07-2019 20:05
    Jij bent nogal gefascineerd door ketonen hè, Koos? :)
    11-07-2019 11:10
    Is gewoon een feit. Jullie durve er zelf amper over te praten..
    11-07-2019 11:30
    De discussie erover voeren is prima, maar de manier waarop is wel belangrijk.

    -Ketonen staan niet op de lijst van WADA
    -Het is in principe vrij beschikbaar voor alle renners, dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met : "als één van enige beschikt over..."

Reacties zijn gesloten.