Alpecin-Fenix in 2021 zeker van Tour de France en andere WorldTour-koersen
foto: Cor Vos
donderdag 22 oktober 2020 om 10:46

Alpecin-Fenix in 2021 zeker van Tour de France en andere WorldTour-koersen

Alpecin-Fenix maakt volgend jaar haar debuut in de Tour de France. De Belgische ploeg van kopman Mathieu van der Poel heeft zich verzekerd van de eindwinst in de Europe Tour en mag daardoor in 2021 als ProTeam deelnemen aan alle WorldTour-wedstrijden.

Het team van de gebroeders Roodhooft is na de Driedaagse Brugge-De Panne niet meer in te halen door Arkéa-Samsic, de nummer twee in de Europe Tour. Tim Merlier (derde), Jonas Rickaert (tiende) en Alexander Krieger (vijftiende) deden woensdag in de eendagskoers nog een flinke duit in het zakje. Alpecin-Fenix is daardoor niet meer in te halen.

‘Als er gekozen moet worden, zullen we voor de Tour kiezen’
Christoph Roodhooft zegt dat de ploeg nu plannen gaat maken voor 2021. Een eerste dilemma: is de Tour de France voor Mathieu van der Poel te combineren met de Olympische Spelen? Er zit een kleine week tussen de aankomst in Parijs en de mountainbike-wedstrijd in Tokio.

“Als je nu ziet hoe goed Wout van Aert uit de Tour is gekomen, geloof ik dat er met de moderne trainingswetenschap veel mogelijk is. Dan kunnen we zowel de Tour als de Spelen inpassen in onze plannen voor volgend jaar”, zegt Roodhooft tegen Het Laatste Nieuws. “We weten wanneer de Tour gereden wordt en we kennen de kalender van de Wereldbeker mountainbike voor 2021. We weten niet hoeveel van die kalender zal kunnen worden gevolgd.”

Toch heeft de Tour de France de voorkeur voor Alpecin-Fenix en Mathieu van der Poel. “Dat is duidelijk. Hoe groot de liefde van Mathieu en ook van ons is voor het mountainbike, als er moet gekozen worden, zullen we voor de Tour kiezen”, benadrukt Christoph Roodhooft.

Philip Roodhooft, Mathieu van der Poel en Christoph Roodhooft begin 2020- foto: Cor Vos

Startrecht in alle WorldTour-koersen, geen plicht
De winst in de Europe Tour levert Alpecin-Fenix dus het startrecht op in alle WorldTour-koersen van 2021, waaronder de drie grote rondes en alle monumentale klassiekers. Het voordeel voor de ploeg: het is niet verplicht te starten in die wedstrijden en mag dus wildcards teruggeven.a

“Laat ons eerlijk zijn. Wij zijn niet klaar om nu al WorldTour te worden”, zei ploegmanager Philip Roodhooft eerder tegen WielerFlits. “We bouwen verder aan ons team, versterken ons in de breedte en trekken met Jasper Philipsen nog een topper aan. Maar wij hebben geen ploeg om drie grote rondes en het hele WorldTour-programma af te werken. Dan is dit scenario een stuk interessanter.”

41 Reacties
22-10-2020 10:50
4 Belgische teams in de Tour volgend jaar.
    22-10-2020 13:38
    Dat moet inderdaad bijna een record zijn.
22-10-2020 10:51
Ik vind dat toch opvallend. Je hebt een heel traject uitgezet voor het mountainbike, je behoort tot de absolute top en kan geschiedenis schrijven. En dan ga je de voorkeur geven aan een grote ronde die je nog 10 jaar hierna kan fietsen. Een jaartje met Tim Merlier en Jasper Philipsen sprinten in de Tour kan toch ook. Genoeg vrijbuiters erbij en je imago blijft aantrekkelijk voor sponsors en nieuwe renners.
    22-10-2020 11:18
    Door corona is veel veranderd. De broers Roodhooft zijn ook niet gek natuurlijk, in de Tour haal je 60% van de exposure van je sponsors binnen. Willen ze de ploeg verder uit kunnen bouwen zullen toch echt in de Tour moeten starten.

    Met je eens dat Mathieu altijd Tokio aanstipte, maar na zondag is er wellicht veel veranderd. Aan de andere kant is er normaal gezien in 2024 weer een kans op de Spelen en is ie pas 29, dan maak je zeker nog kans op de MTB.
    22-10-2020 11:37
    Er is over vier jaar inderdaad nog een kans op de mountainbike, maar dan moet hij wel 4 jaar lang blijven mountainbiken. Of twee jaar een break en daarna weer beginnen. Wie weet is er dan wel een nieuwe topper ontstaan. Nu heeft hij een grote kans op een gouden medaille, aangezien Schurter nog een jaartje ouder is, terwijl hij in de tour enkel kans heeft op een ritzege. Ik snap inderdaad dat het voor de sponsors belangrijk is, maar voor Van der Poel persoonlijk zie ik geen voordeel voor de tour i.p.v. de OS. Hangt ook een beetje af van het parcours natuurlijk. Als hij het geel kan pakken is het weer een ander verhaal.
    22-10-2020 15:54
    + 1 Samuello.
    22-10-2020 17:28
    Hij kan er ook een weekje eerder uitstappen.
22-10-2020 10:58
Het aantal punten te behalen in de Vuelta/Giro is dus minder groot dan de voorsprong die Alpecin heeft om de proteamploegen die daar meedoen? Nu.nl beweert in ieder geval anders.
    22-10-2020 11:14
    Dit was de stand na de Ronde
    ALPECIN - FENIX (AFC)
    4503 points
    TEAM ARKEA - SAMSIC (ARK)
    3692 points

    Arkéa doet niet mee aan de Giro of Vuelta en de andere teams staan zover achter dat zelfs met de eindwinst Alpecin-Fenix niet meer in te halen is.
22-10-2020 11:03
Ze kunnen er ook voor kiezen om Mathieu 2 weken te laten mee doen in de Tour de France. In de 3e week als de meeste bergritten worden verreden, heeft hij toch niet veel kansen. Dan heeft hij nog een week extra om zich voor te bereiden voor de OS.
    22-10-2020 11:40
    Klopt, maar ik weet niet hoe blij de Tour de France daarvan wordt, zeker aangezien de rest van de ploeg nog niet echt denderend is. Philipsen en Merlier zijn toch meer B-sprinters die weinig kans maken op een top 3 in een etappe. Lijkt mij ook de best optie voorlopig. Twee weken voorbereiding op het mountainbiken zou toch genoeg moeten zijn als hij daarvoor wel MTB koersen rijdt.
    22-10-2020 11:55
    @samuello
    De tour hoeft dat niet leuk te vinden, al denk ik dat ze al blij zijn als hij 2 weken komt koersen. Als kleinzoon van poupou zal hij veelvuldig in het nieuws komen. Daarnaast is poupou ritwinnaar maar ook Adri heeft 2 ritjes gewonnen, mooi verhaal natuurlijk als ook Mathieu een ritje weet te winnen.
    22-10-2020 12:06
    Roodhooft gaf voor dat scenario naar mijn idee ook wat ruimte in zijn optreden van gisteren bij Extra Time Koers.
    22-10-2020 15:57
    Klopt Jooop, hij zei het niet direct maar het kwam er wel op neer.
22-10-2020 11:06
Ik zou eerst het parcours van de Tour maar eens afwachten. Kan zo maar zijn dat daar niks bij zit qua etappes dat voor hem geschikt is.
    22-10-2020 17:21
    Volgende week!
22-10-2020 11:12
Deze luxe situatie wordt nog een interessante puzzel.

Hart van MvdP ligt bij het MTB en de cross, grootste wedstrijd van het jaar is de TdF. Maar vergeet niet dat voor Canyon ook het mountainbiken op de OS erg belangrijk is.

Meest reele scenario voor 2021: Paar crossjes inclusief WK, daarna focus op voorjaarsklassiekers t/m PR of AGR. Vanaf dan op de MTB voor de specifieke voorbereiding voor de OS. Tussendoor even twee weekjes TdF meepakken, om dan naar Japan af te reizen (en het liefst goud te winnen).

Voor mij mag hij zelfs de TdF overslaan, om dit jaar alles op Tokyo te zetten. De Tour is een groot mediacircus en voor sponsoren heel belangrijk, maar dat is die volgend jaar ook gewoon.
    22-10-2020 11:26
    Mee eens. Tokyo moet het hoofddoel zijn. Ik vermoed ook dat Mathieu veel minder tot zijn recht komt in een grote ronde omdat je in een klassieker geen rekening hoeft te houden met klassementsploegen die belang hebben om de koers gesloten te houden.
22-10-2020 11:21
Je voelt toch gewoon dat de figuur Wout van Aert steeds weer opdoemt in de communicatie van Mathieu en Alpecin-Fenix. De Olympische Spelen waren Mathieus langetermijndoel, maar de prestaties van Wout in de Tour 'steken' enorm, te meer omdat Mathieu nog niet de kans heeft gekregen om te bewijzen dat hij ook kan wat Wout kan. Persoonlijk vind ik dat jammer: Mathieu verschuift z'n particuliere langetermijndoel enigszins naar het tweede plan, gewoon omdat hij die enorme geldingsdrang heeft naar WvA toe. Dat is alleszins mijn analyse.
    22-10-2020 11:29
    Dat proef ik ook een beetje. Niet gek ook: Wout heeft in de Tour zijn status verheven tot misschien wel de beste allrounder in het peloton. Mathieu wil dat nu ook. Dit is ook wat bedoeld wordt met toppers die elkaar omhoog stuwen.
    22-10-2020 11:30
    Misschien ziet Mathieu nu wel beter in dat MTB op de OS de marge van de wielerwereld is en de Tour het epicentrum?
    22-10-2020 11:39
    Pfoe persoonlijk denk ik dat een behoorlijk deel van de successen van beide heren voortkomt uit deze rivaliteit. Ze duwen elkaar naar een hoger niveau. Dus wat mij betreft is het niet echt jammer dat ze elkaar juist opzoeken. ;)
    22-10-2020 11:40
    In de sportwereld in het algemeen wordt toch echt wel wat anders aangekeken tegen de OS en het winnen van en medaille. Voor heel veel sporten en sporters is dit de heilige graal.
    Enkel sporten als boksen, tennis, mannenvoetbal en wegwielrennen kijken hier wat anders tegenaan.

    Ik hoop dat Mathieu zich dit jaar richt op de OS, om vanaf dan de focus te verleggen naar de weg. De TdF kan echt wel een jaartje zonder Mathieu.
22-10-2020 11:29
Ik ben ook benieuwd, wie ze nog voor de breedte aantrekken en of ze ook nog de Giro of Vuelta gaan rijden.

Ze zullen toch niet met Tim, Matieu en Jasper naar de tour gaan mag ik hopen. Afhankelijk van het parcours, zou ik altijd een van die drie thuislaten en die als sprinter inzetten in de Giro of Vuelta.
22-10-2020 11:35
Dan maar paar daagjes eerder afstappen in de Tour als Matthieu zijnde lijkt me. Alles op die gouden plak gezet op de OS en dan nu afwijken van het idee. Schurter zal al lang in Tokio zijn om te acclimatiseren en dat is toch bepaald geen koekenbakker waar je zomaar van wint.
22-10-2020 11:39
Zou de gedachten ook nie uitgaan naar pou pou zijn opa die man kom echt kijken vanuit de hemel pak hij maar 1 tourrit die man kom levend terug op het podium . De tourbaas had een belofte gedaan aan poupou.
Laat mvdp maar naar de tour gaan de eerste week een etape pakken en dan naar tokio de ander plak pakken.
    22-10-2020 16:02
    U bent nog bezig met uw inburgering cursus? Besteed daar wat meer aandacht aan de taal zou ik zeggen.
22-10-2020 11:54
Ik vraag mij al een tijdje af wanneer dat bipolaire gedoe van Alpecin en Mathieu de grote man zelf nu echt een keer gaat opbreken.
    22-10-2020 16:06
    Niet. Vorig jaar ging het prima en wanneer er een goede indeling, planning te maken valt is uw vraag overbodig. Zoals C. Roodhoofdt min of meer in Extra Time Koers zei: Soms ben je al na een paar dagen uit de Tour, alles kan.
    23-10-2020 12:17
    Mijn vraag slaat niet op vorig jaar, maar op dit jaar. Ik denk dat Mathieu wat overwinningen heeft laten liggen omdat de planning om de dag zo'n beetje anders was. Corona is nog niet voorbij, ik denk dat volgend seizoen en wellicht het jaar daarna nog schipperen gaat worden.

    Een buitengewoon terechte vraag!
22-10-2020 12:04
Wel ideaal eigenlijk dat je wel recht hebt, en geen plicht om te starten. Dat lijkt me eerlijk gezegd beter dan WT worden. Ik zou als ik de gebroeders was (ik snap dat dit ingewikkeld is in je eentje) dit scenario nog jaren volhouden, die winnen jaar in jaar uit de Europe Tour met deze selectie.
22-10-2020 12:07
Allebei lijkt heel lastig. Zeker omdat er toch ook nog wat MTB worldcups moeten worden gereden voor startpositie en mountainbike gevoel. Ben heel benieuwd, zeker omdat hij ook nog op he wk in Belgie zal willen pieken.
22-10-2020 12:33
De XCO is geen sport die je met ambities kan aanvatten zonder langere specifieke voorbereiding. Het is niet de CX tegen kabouter Eli en Toon Twijfelaar waar zowel Wout als VDP meteen meedoen om de knikkers.
Hij is na komend voorjaar bijna 2jr van de mtb af, is 2 jaar ouder en heeft 2 jaar alleen maar 'long-long' getraind ipv 'short-to-long'. Los van het aspect techniek. Hij deed er 3jr over voor ie een WB won. Wat zou ie in Tokyo moeten gaan doen als de voorbereidingstijd er alleen is tussen LBL en de Tour? Zit er normaliter alleen de WB Albstadt tussen een week/2 wkn na Roubaix. Gaat te kort zijn en dat weet Roodhoofdt best (en vdp ook). Startpositie is weer ergens achteraan wegens geen punten en dus ook geen shorttrack, ook dat gaat zn kansen niet vergroten.
Canyon haalt meer publiciteit uit een touretappe dan uit de OS xco, dus die zullen weinig druk uitoefenen.
Uiteindelijk zie ik een volledig wegseizoen. Speelkwartier is nu eenmaal over als je voor 6 nullen een contract hebt, vraag dat maar aan Sagan.
De NLse xco volgens mogen hopen dat Vader nog een stapje kan zetten.
    22-10-2020 16:09
    Voor Canyon is een Olympische medaille minstens zo belangrijk als een etappe in de Tour en een gouden plak zeer zelfs.
22-10-2020 12:50
mij valt op dat Mathieu steeds weer de keuze heeft wat ie wil doen, terwijl Wout veel moet. daardoor blijft Mathieu veel frisser.
    22-10-2020 13:00
    De insteek van dit interview is nu net dat er op de kalender geen ruimte is om te kiezen voor wat Van der Poel wil. Daarnaast lijk je de passage over Van Aert (die ze juist als voorbeeld zien van hoe het wel kan) niet goed te hebben gelezen. Als je het stuk al hebt gelezen.
    22-10-2020 13:14
    Het gaat erover dat MVDP na 2 weken zal uitstappen, zoals zijn teambaas ook al liet verstaan. Ik heb zelfs tussen de regels gelezen.
    22-10-2020 13:44
    Nee, de Tour is het belangrijkste. Dat betekent tussen de regels dat ze een sprint in Parijs niet gaan opofferen voor iets waarvan ze weten dat Van der Poel het heel graag doet, maar wat voor de ploeg minder belangrijk is.

    Van der Poel heeft overigens ook regelmatig koersen gereden voor de punten van de ploeg, die eerst niet op zijn ideale planning stonden. Het contrast dat je schetst is echt veel minder aanwezig dan je denkt.
    22-10-2020 13:59
    de woorden van Roothoofd zijn: je weet nooit wat er gebeurt na 2 weken. ik weet niet hoeveel duiding jij nodig hebt, maar dit zegt genoeg. We kunnen het er in juli 2021 nog es over hebben.
    22-10-2020 15:22
    Dat het een mogelijkheid is, wil niet zeggen dat het een doel is.
    22-10-2020 16:13
    Moregnstern, nee de sprint in Parijs is voor Canyon zeker niet meer waard dán een Olympische medaille en al helemaal niet tov een gouden plak.
    Verder wanneer je enig gevoel zou hebben voor taal, en diplomatiek antwoorden en non verbale communicatie dan had je begrepen wat Moa aangeeft waarin C. Roodhoofdt dat dus duidelijk liet merken.

Reacties zijn gesloten.