Adam Yates wint koninginnenrit in Ronde van Valencia, Ion Izagirre grijpt leiderstrui
foto: Cor Vos
zaterdag 9 februari 2019 om 15:27

Adam Yates wint koninginnenrit in Ronde van Valencia, Ion Izagirre grijpt leiderstrui

Adam Yates heeft de vierde etappe in de Volta a la Comunitat Valenciana op zijn naam geschreven. De Brit van Mitchelton-Scott demarreerde in de laatste kilometer en wist vervolgens de aanstormende Alejandro Valverde voor te blijven. Ion Izagirre, die vierde werd, nam de leiderstrui over van Edvald Boasson Hagen.

Actie in de Volta a la Comunitat Valenciana! De vierde etappe van de wedstrijd door de Spaanse mandarijnenregio zou het klassement definitief vormgeven. De etappe eindigde namelijk op een loeisteile muur: een kolfje naar de hand van Valverde. De wereldkampioen zit dit seizoen ‘nog steeds’ zonder zege.

Drie vluchters doen dappere poging, Dillier de beste
“Wie niet waagt, wie niet wint”, moeten Silvan Dillier, João Rodrigues en Diego Rubio voor de start gedacht hebben. Alhoewel zij waarschijnlijk geweten moeten hebben dat zij zaterdag zouden fungeren als kanonnenvoer, deden zij toch een verwoede poging om uit handen te blijven van het peloton. Een voorsprong van vijf minuten werd hen door het peloton gegund, maar dit bleek niet voldoende te zijn.

WorldTour-renner Dillier bleek daarin een klasse beter te zijn dan zijn andere twee vluchtgenoten. Eén voor één moesten Rubio en Rodrigues buigen voor het verschroeiende tempo van de Zwitser van AG2R La Mondiale, die met een voorsprong van vier minuten de laatste twintig kilometer in ging.

foto: Cor Vos

Adam Yates wint na spectaculair eind
Die voorsprong verdween daarna echter als sneeuw voor de zon. Toen de slotklim begon, had Dillier nog maar een voorsprong van vijftig seconden: niet genoeg om de ritzege veilig te stellen. Merhawi Kudus gebruikte de gebroken vluchter vervolgens als springplank na zijn eerste speldenprik op drie kilometer van de meet. Kudus bleef even weg, maar kon toen het er echt omging niet op tegen het klimgeweld. Geletruidrager Edvald Boasson Hagen kon dat evenmin: hij moest passen en moest zijn leiderstricot afstaan.

Een groepje der favorieten met daarbij Yates en Valverde mocht vervolgens om de ritzege én de leiderstrui strijden in de laatste kilometer. Jésus Herrada probeerde het nog even, maar hij had geen succes. Yates slaagde wel in zijn poging. Niemand kon de Brit volgen, waardoor hij aan de finish voor het eerst dit seizoen zijn handen in de lucht mocht steken. Achter hem kwamen Valverde, Bilbao en Izagirre te laat. Izagirre neemt door zijn vierde plaats de leiderstrui over van Boasson Hagen.

33 Reacties
09-02-2019 15:29
Valverde iets te laat getimed :p Teuns stelt teleur. Maar ok we zijn pas begin februari.
Yates for flecha wallona?
Mini Higuita weer mee..
09-02-2019 15:29
Beste verslaggever van Eurosport,

Trentin rijdt voor ook voor Michelon-Scott.
09-02-2019 15:31
Si ! Niet opa. Door naar de derby van Madrid, om in Spaanse sferen te blijven.
09-02-2019 15:34
Hoop dat Dumoulin de nodige extra punch heeft ontwikkeld, gelet op de Yates bros, naast de luchtfietsers.
09-02-2019 15:35
Indrukwekkende overwinning van Yates. Zijn naam wordt nog nauwelijks genoemd, als het over de Tour gaat, maar dat gaat ongetwijfeld veranderen. Wat Simon kan, kan ik ook, zal hij gedacht hebben. En ik denk dat hij gelijk heeft. 3 Jaar geleden was hij tenslotte al eens 4e en hij is alleen maar sterker geworden.
09-02-2019 16:47
Wachtwachtpoef, welkom in het peloton anno 2019 waar het niveau steeds dichter bij elkaar komt.
    09-02-2019 17:48
    Je valt in herhaling en dat verveelt.
    09-02-2019 19:27
    Nee hoor, hij heeft gewoon gelijk.
    09-02-2019 21:02
    Yates viel wel al eerder op de klim aan. Maar zat met een Ion op het wiel die geen actie wilde/kon ondernemen. Al is Adam doorgaans wel het type dat lang wacht met een sterk eindschot in de poten. Maar als dat je kwaliteit is, prima toch? Een Landa (noem maar iemand) zal nooit wachten tot de slotkm als ie zich goed voelt.
    09-02-2019 21:41
    Je kan het renners met een sterk eindschot toch niet kwalijk nemen dat ze deze kwaliteit toepassen in de laatste km. Deze rit nodigde nou ook niet echt uit om iets anders te proberen maar als je gekeken hebt had je kunnen zien dat er genoeg werd aangevallen op het slotklimmetje.
09-02-2019 16:56
Sergio Higuita in zijn beste jaren (=colombiaan) moet er nu alles al uit halen wat er in zit.
    09-02-2019 17:12
    Doodzonde dat hij geen familie van Rene is. Daarmee missen we een mooi verhaal.
09-02-2019 17:17
Opvallend genoeg heb ik nog geen woord over de Nederlanders en TJV
gelezen?
    09-02-2019 18:07
    Ja, wat moet je zeggen. TJV heeft er voor gekozen om de sprinttrein te testen.
    09-02-2019 18:18
    Die waren volkomen irrelevant in deze rit, waardoor er weinig zinnigs over valt te zeggen.
09-02-2019 18:45
Tsja, die Yates broertjes, ik mot ze niet..
09-02-2019 18:56
Koen Bouwman 42ste. Daar kan je niet echt mee thuiskomen.
    09-02-2019 19:22
    Zeg maar gerust dat dat vies tegenvalt. Mij wel in ieder geval.
    09-02-2019 19:38
    Wel negen plaatsen gestegen in het algemeen klassement.
    09-02-2019 19:56
    Denk niet dat Koen Bouwman hier voor een klassement kwam, Floris de Tier had dat waarschijnlijk wel gemogen maar die is al ziek naar huis. Verder is het in deze fase van het seizoen voor de meeste renners om weer koersritme op te doen, ik zou hier verder niet wakker van liggen.
    09-02-2019 20:18
    Denk het ook niet hoor
    09-02-2019 20:42
    Bouwman is een knecht. Die worden afgerekend op het werk voor de kopman.
    09-02-2019 22:39
    Welke kopman wordt hier bedoeld dan. Geen Tolhoek en geen Kuss in de aanbieding.
    De "kopmannen" zijn niet allemaal op hoogtestage.
    09-02-2019 22:50
    Afwezigheid van een kopman voor een specifieke rit maakt van een knecht nog geen renner die op zo'n dag opeens wel afgerekend kan worden op zijn uitslag.
    10-02-2019 09:29
    In de voorbeschoiuwingen wilde de ploegleiding van TJV ons doen geloven dat in de Ronde van Valencia Groenewegen uitgespeeldzou gaan worden en dat de gelegenheid aangegrepen zou worden om "de sprinttrein te testen en ook de klimcapaciteiten van Bouwman en De Tier eens onder de loep te leggen". Missie niet geslaagd, lijkt me. Iedereen die het parkoers van Valencia Tour een beetje had bestudeerd had op zijn vingers kunnen natellen dat het geselecteerde gezelschap geen schijn van kans had om potten te breken in deze wedstrijd. Maar ja...je moet natuurlijk iets zeggen in een voorbeschouwing. Ik wil niet al te kritisch beginnen, want om met rassupporter Rahimns te spreken "het opdoen van koersritme is belangrijk". Hij ligt niet wakker van deze resultaten. Ik lig nooit wakker van TJV, maar achter deze mislukte deelname zit ik toch een paar vraagtekens. Mag toch ?
    10-02-2019 09:48
    Fake news, zoals we van je gewend zijn: de ploeg heeft in de voorbeschouwing met geen woord gerept over de knechten De Tier en Bouwman.

    Wat betreft het doel om een rit te winnen met Groenewegen zou het misschien nuttig zijn om de rit die daarvoor in aanmerking komt even af te wachten, voor we daar iets nuttigs over kunnen zeggen.

    Wat de overige vier ritten betreft, degene die vooral voor het 'warmdraaien' uit de voorbeschouwing (geen fake news) bedoelt leken, zie ik drie aardige top vijf plaatsen.
    10-02-2019 10:20
    Alhoewel ik vaak moe word van dat gezeur over TJV door dhr S, staat er in die voorbeschouwing wel dat De Tier en Bouwman voor het klassement zijn.
    10-02-2019 10:29
    Nee, die renners worden nergens genoemd in de voorbeschouwing van de ploeg. Ze hebben het buiten de ambitie met Groenewegen enkel nog over de tijdrit met Van Emden en Martin.
    10-02-2019 10:34
    [url=https://www.wielerflits.nl/nieuws/jumbo-visma-wil-met-groenewegen-een-rit-winnen-in-valencia/]"Voor het klassement lijkt de ploeg te rekenen op De Tier en Bouwman"[/url].
    Als je het belangrijker vindt om af te zeiken dan om begrijpend te lezen, dan kun je daar natuurlijk makkelijk mee aan de haal gaan.
    11-02-2019 14:14
    @xistnc. Lijkt me niet dat jij het hier moet hebben over begrijpend lezen. Dat is namelijk geen quote van de ploeg, maar een assumptie die Wielerflits maakt.
    11-02-2019 14:32
    Dat is ook wat xistnc bedoelde... het is een aanname van WF en niet iets wat de ploeg gecommuniceerd heeft. Nergens is gezegd dat Bouwman of De Tier voor een klassement zouden gaan.
    11-02-2019 15:01
    Dan moet ik het misschien niet hebben over begrijpend lezen :P
    Excuses.
10-02-2019 16:53
Zoiets over Bouwman en De Tier had ik ook gelezen...

Reacties zijn gesloten.