Diskwalificatie Marianne Vos: Audrey Cordon-Ragot wint Postnord Vårgårda WestSweden
Vos (rechts) en Cordon-Ragot - foto: Cor Vos
zondag 7 augustus 2022 om 14:28

Diskwalificatie Marianne Vos: Audrey Cordon-Ragot wint Postnord Vårgårda WestSweden

Marianne Vos heeft de Postnord Vårgårda WestSweden gewonnen. De Nederlandse van Jumbo-Visma was de beste in een sprint van kopgroep van vier, maar werd na afloop gediskwalificeerd. De Nederlandse zat met de puppy paws-houding op haar fiets, wat verboden is. Audrey Cordon-Ragot, die als tweede over de sprint reed, was op die manier de nieuwe winnares. Pfeiffer Georgi en Valerie Demey klommen als tweede en derde op het podium.

Gisteren werd de Vårgårda WestSweden TTT gewonnen door Trek-Segafredo, vandaag was het tijd voor de wegwedstrijd. De rensters koersten 125,7 kilometer in en rond Vårgårda, deels over onverharde wegen. Voor de laatste editie van de wedstrijd moesten we alweer terug naar 2019, aangezien de coronapandemie de voorbije jaren roet in het eten gooide. De zege ging drie jaar geleden naar de rappe Italiaanse Marta Bastianelli, die er overigens niet bij was om haar titel te verdedigen.

Eenzame vluchter Borgli is een vogel voor de kat
Stine Borgli stond wel aan het vertrek van de Zweedse eendagskoers en de 32-jarige Noorse rasaanvaller van FDJ-SUEZ-Futuroscope trok al vroeg ten strijde. Borgli kreeg niemand mee, maar besloot toch maar door te zetten en reed lange tijd alleen voor het peloton uit. In de grote groep waren wel meerdere renners tuk om de oversteek te maken naar Borgli, maar deze aanvalspogingen werden al snel weer in de kiem gesmoord. Borgli nam intussen de drie gravelstroken voor haar rekening.

Jumbo-Visma positioneerde zich goed op de onverharde stroken – foto: Cor Vos

Op deze onverharde stroken gebeurde er niet al te veel in het peloton, al werd er door de nervositeit wel een keer gevallen. De rensters die in aanraking kwamen met het Zweedse asfalt, konden hun weg echter al snel weer vervolgen. De eenzame Borgli was inmiddels begonnen aan de eerste lokale ronde in en rond de finishplaats. Op dit lokale circuit kregen de rensters telkens een lastig klimmetje voorgeschoteld, waar de koers in theorie kon ontploffen.

Meerdere toppers besloten na een gezapige openingsfase de knuppel in het hoenderhok te gooien. Zo versnelde Shirin van Anrooij meerdere keren en ook Demi Vollering en Marianne Vos lieten zich even zien aan kop van de koers. Echt veel zoden zette het niet aan de dijk, al betekende dit wel het einde van de vlucht van Borgli.

Wiebes, schuin achter de rug van haar ploegmate, volgde de aanvallen vlotjes – foto: Cor Vos

Team DSM probeert controle te houden
Vervolgens nam Team DSM het initiatief om het tempo in het peloton te verzorgen. Het zorgde voor berusting in het peloton, want een tijdje werd er niet meer aangevallen. Dat duurde tot de voorlaatste ronde, toen Ellen van Dijk zich liet zien op een van de heuvels. Er reed een kopgroep weg met daarin onder meer Van Dijk, Vollering, Vos, Lorena Wiebes en Audrey Cordon-Ragot, de Frans kampioene.

Over de glooiende Zweedse wegen ging laatstgenoemde nog eens aan, waarna ze Vos, Valerie Demey en Pfeiffer Geoergi met zich meekreeg. Het viertal draaide goed rond, achter hun was de organisatie ver te zoeken. Bij het ingaan van de laatste ronde hadden ze een voorsprong van een goede tien seconden.

De kopgroep – foto: Cor Vos

Vos en Cordon-Ragot knappen het meeste werk op
In de nieuwe kopgroep hield Georgi zich afzijdig, zij had met Wiebes natuurlijk een zeer snelle ploegmate in de achtervolgende groep. Ook Demey deed niet al te veel kopwerk, en moest bovendien alles geven op de heuveltjes om te kunnen blijven volgen. Toch had het kwartet steeds vijftien seconden voorsprong op het peloton.

Sprinten met vier, dus. Cordon-Ragot ging sterk aan, de renster van Trek-Segafredo had nog een mooie sprint in de benen. Vos had dat echter ook, en counterde de Franse relatief snel. Een nieuwe overwinning voor Vos, nadat ze vorige maand zeer succesvol was in de Tour de France Femmes. Georgi kwam als derde over de streep, Demey bolde iets later binnen. In het peloton werd er gesprint om de vijfde plaats, die naar Wiebes ging.

Diskwalificatie Vos, Cordon-Ragot nieuwe winnares
Na afloop maakte de UCI bekend op Twitter dat ze Vos hebben gediskwalificeerd, nadat ze enkele seconden met de puppy paws-houding reed. Deze houding, waarbij de renner of renster in kwestie nonchalant zijn of haar handen op het stuur legt, is niet meer toegestaan en de Nederlandse werd daar dan ook genadeloos door bestraft.

62 Reacties
07-08-2022 14:50
En daarmee wordt ze naast de jongste, ook de oudste winnares van de Vårgårda #nerd

[u]Edit:[/u] toch niet dus
07-08-2022 15:00
Was het dan niet beter als Pfeifer Georgi zich had laten uitzakken en dat gat dicht had gereden samen met de rest van DSM’ers die er nog zaten?
07-08-2022 15:02
Wedstrijd niet gezien, maar klinkt als een vreemde tactiek van DSM.
07-08-2022 15:21
De dubbel voor Trek dus dit weekend. Wel jammer zo.
07-08-2022 15:21
Waarom diskwalificatie?
Ah. Het staat nu vermeld
07-08-2022 15:23
Ze zat welgeteld 3 seconden met haar armen op het stuur. Dat levert wel diskwalificatie op, maar allerlei gevaarlijke toeren uithalen in massasprints mag gewoon van de UCI. Echt een bende onkundige fossielen daar.
    07-08-2022 15:31
    Wat te denken van een actie als die van Nicole Frain?
    Ik ben niet zo van het straffen hoor, maar ik irriteer me wel enorm aan de inconsequentie
    07-08-2022 15:32
    Mee eens luipaard formerly known as prince mein
    07-08-2022 15:33
    Regels zijn regels dus ook voor Jumbo
    07-08-2022 15:50
    @Jacob Lohof waar staat niet dat regels regels zijn. Waar wordt er over gesproken dat nu niet gestraft moet worden omdat het JV is. De opmerkingen zijn in algeme zin tot op heden en hebben niets te maken met JV. Er zijn in het verleden meer voorbeelden geweest van enkele seconden waar tegen niet opgetreden is. De grens is nu tenminste duidelijk positie aannemen, betekent uitgesloten. Trouwens Evenepoel vergeten in de Druivenkoers?
    07-08-2022 17:57
    UCI groot in het kleine en klein in het grote. Inconseqienties bij UVi ten top.
    07-08-2022 18:45
    Evenepoel had zijn stuur nog vast met zijn handen, Vos niet. Dat is het verschil …
    07-08-2022 21:51
    De regels zijn er voor iedereen..ook voor Vos. Overigens massaspurten zijn ook stevig gereglementeerd
    07-08-2022 22:00
    En laatste kilometers.

    Als je optelt hoe vaak de Sagans, Cavendishen, Alaphilippes en eigenlijk renners van Lefevere in het algemeen weg komen met overtredingen, dan is het nogal bijzonder om te roepen dat de regels nu eenmaal altijd voor iedereen gelden. Want kennelijk gelden ze dus niet altijd voor iedereen. En al helemaal niet voor organisatoren als het om het parkoers gaat.
    08-08-2022 07:11
    Wat dikbil zegt.

    Overigens was een hele mooie andere optie hier geweest om een geldboete aan Vos te geven.
    08-08-2022 12:24
    Ja, een boete zou veel meer effect hebben ... niet dus :)
07-08-2022 16:01
Ja want dit is veel gevaarlijker dan een heuvel in de laatste honderden meters van een sprint in dalende lijn. Oh nee dit is specifiek een renner aan de regels houden dat is toch veel makkelijker voor de UCI blijkbaar.
    07-08-2022 16:05
    Heb jij enig idee hoeveel verkeerssituaties er jaarlijks voor de renners aangepast worden om de doorstroming van het peloton veiliger te maken?
    07-08-2022 16:09
    Zoals het hoort, maar als er een keer wat mis gaat trekt men de keutel in om verantwoordelijkheid te nemen. Nee dan is het de fout van de renner.
07-08-2022 16:03
Net als plakbidonnen, lang stayeren, over het voetpad rijden heb je ook de handen onnodig los van het stuur als vergrijp dat soms wel (diskwalificatie), soms niet (alsof het niet gebeurd is), en soms half (waarschuwing of flutstraf) door de jury beoordeeld wordt en dat is killing voor een sport. Regels consequent naleven heeft als resultaat dat sporters die regel respecteren. Regels consequent naleven voorkomt ook dat een diskwalificatie een issue wordt, wat het nu bij Vos uiteraard zal worden vanwege de totale willekeur.
    07-08-2022 16:21
    Volledig mee eens.
    07-08-2022 16:22
    Helemaal mee eens.
    07-08-2022 16:59
    Het verschil met plakbidonnen, stayeren en fietspadrijden is dat je er een oneerlijk voordeel mee behaalt, terwijl handen los en supertuck juist kenmerken zijn van technische skills van een renner. Ik heb geen probleem met diskwalificatie voor de eerste inbreuken, wel met de tweede categorie en al zeker als er ook bij de beoordeling daarvan totale willekeur heerst. Akkoord met regels zijn regels weliswaar, maar niet alle regels zijn goede regels ;)
    07-08-2022 18:47
    Technische skills of gewoon gevaarlijk rijden zonder je stuur vast te houden …
    07-08-2022 20:02
    @ward, sommige van die regels dienen niet om de meest technisch vaardige toprenners veiliger te laten rijden. Maar wel onderandere om te voorkomen dat jongere renners (of enorm stomme wielertoeristen) die naar die toppers opkijken gaan kopiëren en niet dezelfe stuurvaardigheid hebben.

    En het peloton is 'drukker' dan vroeger en ze gaan nu al te vaak massaal tegen de vlakte, dus dat de uci proactief ingrijpt met die regels lijkt me toch positief?
07-08-2022 16:06
In hoeverre had Evenepoel zijn polsen/armen op het stuur tijdens San Sebastian? In de chat schreef iemand erover.
    07-08-2022 16:28
    Dat was ik. Hoewel hij zijn vingers nog ietwat om de shifters heen had, lag hij duidelijk met zijn polsen op het stuur. En in de regels staat ‘using the forearms as point of support is not allowed’.

    UCI is fameus in meten met twee (of meerdere) maten.
    07-08-2022 17:12
    Leuk dat Remco hier in wordt gezogen...
    07-08-2022 17:41
    Het evenepoel complex zit er bij sommigen toch echt wel diep in precies.
    Hou de zakdoekjes al maar klaar voor tijdens de vuelta jongens
    07-08-2022 18:32
    Ter aanvulling: Evenepoel is voor mij de terechte winnaar, goed dat hij daarom niet is gediskwalificeerd. Ik constateerde het slecht.
    07-08-2022 18:48
    Ter aanvulling: Evenepoel hield zijn stuur nog vast via de shifters, Vos niet. Dat is het verschil …
    07-08-2022 21:46
    Ter aanvulling: ook dat maakt niet uit, als je je armen op het stuur legt ben je in overtreding, ongeacht of je je stuur verder nog vast hebt. Kijk de reglementen inclusief voorbeeldfotos er maar op na.
    08-08-2022 12:26
    Ter aanvulling: ik heb in San Sebastian nergens Remco zijn ellebogen of onderarmen als steunpunt op het stuur zien gebruiken, de jury blijkbaar ook niet.
    Ik heb enkel gezien dat hij zijn handen op de shifters had. Dat is toch nog steeds toegelaten, hoop ik?
    08-08-2022 12:29
    Dat iemand in de chat van de Classica "er iets over gepost heeft" lijkt me niet echt betrouwbaar bewijsmateriaal ...
07-08-2022 16:33
Dit is duidelijk erger dan als een idioot met 50 kilometer per uur door een stilstaand peloton razen.
Ik ken weinig organisaties die zo incapabel zijn als de UCI.
    07-08-2022 17:21
    FIFA ?? Maar UCI spant hier wel de kroon. Ben benieuwd of dit van de jury zelf kwam, of dat een Franse Directeur Onsportief heeft teweeg gebracht. Daarnaast hebben de 4 rensters allemaal baat bij gehad. Het is was mij betreft meteen DSQ (en niet na de finish).

    Oja, je mag ook je handen niet los hebben tijdens het juichen. Dan ken ik nog wat gevalletjes To be Disqualified. Of je rugnummer kleiner maken.
07-08-2022 16:34
Knap lullig voor Vos, maar helaas terecht.
07-08-2022 16:37
Ik ben het eens met de regels handhaven. Alleen is er één probleem: De UCI houdt zich er ook niet aan. Je hoeft alleen maar aan Polen of Zwitserland te denken. In Zwitserland een finishlijn trekken vlak na een haakse bocht. Oh wacht, daar is natuurlijk geen regel voor. t Ja, zo lust ik er nog wel een paar. In Polen weten we allemaal hoe het er aan toe gaat, (Jacobsen-Groenewegen was geen incident) blijkt ook dit jaar weer.
Een lachertje de DQ van Vos. Gelukkig dat Vos ermee om weet te gaan. Ze zal er lak aan hebben. En Audrey Cordon-Ragot zal zich er ook niet echt prettig bij voelen. Leuk zo'n wedstrijd.
07-08-2022 16:51
Als ik de reglementen staat da dot een DQ oplevert heeft de jury goed gehandeld. Dat zou dus elke jury moeten doen dus. Ik heb wel het idee dat ze bij het vrouwen wielrennen strenger zijn dan bij de profs
07-08-2022 17:10
En ene Jens Dekker (wie??) moet er nog ff over twitteren. Hashtagje erbij. Ben je gewoon een matenaaier. Der Lothar was er niks bij.
    07-08-2022 17:17
    Als de UCI beslissingen gaat maken op basis van tweets is er daar iets goed mis, en daar heeft Jens niks mee te maken.
    07-08-2022 17:42
    Ze zijn hier ook aanwezig, Freddy. Kijk maar in het Leuven topic hoe sommigen Campenaerts een diskwalificatie proberen aan te smeren…
    07-08-2022 19:07
    Je kunt wel om Freddy lachen maar het zal me niks verbazen als het daadwerkelijk op basis van die tweet is gebeurd.
07-08-2022 17:20
Gelukkig is duidelijk dat veiligheid voor de UCI topprioriteit is, laat daar geen misverstand over bestaan. Vandaag ook weer een overduidelijk voorbeeld van gezien.

Ik hoop eigenlijk op een heel duidelijk statement van Vos. Die haar DQ accepteert, maar genadeloos uithaalt naar die prutsers uit Zwitserland en de volledige inconsequente manier van "handhaven".

Ik ben van regels en handhaving. Maar dan wel op een manier waar je als renner wat mee kunt. Maar zolang we ongestraft dozen bidons de bushbush in kunnen flikkeren en ellebogen uit mogen delen in de sprint, maar een DQ krijgen bij 3 secondes armpjes op het stuur, dan kun je daar als sporter helemaal niks mee. Om nog maar te zwijgen van de waardeloze parcourskeuringen van dezelfde Zwitsterse onbenullen.

Zo, die is eruit!!!
07-08-2022 17:49
Ben benieuwd wie er gewonnen had als Marianne direct uit koers gehaald was voor het ff wisselen van een fiets(arm)houding?
07-08-2022 17:59
Ik vond haar sokken ook wat aan de lange kant.
07-08-2022 18:15
De bloemen van Audrey mogen naar Jens Dekker. Met zijn screenshot was het een eitje voor de jury
    07-08-2022 19:32
    Zou heel goed kunnen dat het zonder zijn tweet niet opgevallen was inderdaad.
    07-08-2022 20:34
    Blijkbaar is het team DSM wat protest heeft ingediend. Als ze het niet op de weg kunnen winnen moet het blijkbaar maar via papier.
    07-08-2022 20:44
    @Barend Boudewijn als dit het geval is, getuigt dit wel van heel weinig sportiviteit van DSM. Ik kan me het bijna niet voorstellen. Dat UCI moet handhaven begrijp ik, maar dat een ploeg een protest indient voor iets wat geen invloed heeft op het wedstrijdverloop kan ik me heel moeilijk voorstellen.
    07-08-2022 21:01
    @harryjohan71 dat is helaas toch echt hetgeen ik zojuist uit Zweden te horen krijg.
    07-08-2022 21:26
    @Barend Boudewijn Goed dat DSM hierdoor niet gewonnen heeft. Ik kan me niet voorstellen dat er ploegen zijn die op deze manier een 2e plek in de schoot geworpen willen krijgen. Benieuwd hoe de rensters van DSM over deze actie van de ploegleiding denken. Markus en Koster op het EK gewoon trapjes minder doen voor Wiebes
    08-08-2022 08:49
    Van wie precies heb je dat "helaas vanuit Zweden te horen gekregen"??
07-08-2022 19:39
Het is een belachelijke regel. Er is nog nooit (of bijna nooit) een valpartij bij de profs geweest die is ontstaan met puppy paws.

Dan kan je juichen zonder handen aan het stuur(zeker als je roglic heet)of bidons in je shirtje doen ook gaan verbieden.
Op puppy paws kun je een boete geven omdat het een slechte voorbeeld functie is. Maar een dsq is een farce.
Wat volgt, pogacar wint de tour niet omdat hij een puppy face heeft.
    07-08-2022 19:58
    100% mee eens
07-08-2022 22:56
Remco is een meester in de puppy paws houding
Remco is de beste
Hup Remco
    07-08-2022 23:18
    De puppy paws doen en ermee weg komen. Koersen winnen waar niemand anders in geïnteresseerd is of wanneer niemand in vorm is. Is er ooit een renner geweest die zo veel chance heeft gehad als Remco? Jawel, ook qua geluksfactor is deze jongen de beste. Hup.
    08-08-2022 06:16
    @alfons haavers
    Koersen winnen waar niemand in geïnteresseerd is? Dat zijn er wel heel veel dan.
    Veel belachelijker als uw opmerkingen kan haast niet meer.
    08-08-2022 08:21
    Jouw sarcasme-metertje is ook al kapot?
08-08-2022 11:41
Een slimme Vos (en dat is ze) zou toch nog iets slimmer moeten zijn.

Reacties zijn gesloten.