De Cervélo Aspero van Joris Nieuwenhuis, een gravelfiets die ook het veld aankan
Cervélo Áspero - Foto's: Henri Santing
vrijdag 13 december 2019 om 14:00

De Cervélo Aspero van Joris Nieuwenhuis, een gravelfiets die ook het veld aankan

Hij kan er geen tassen aan bevestigen en ook de rubberen beschermkap is voor Joris Nieuwenhuis van de onderbuis verwijderd. De Cervélo Aspero waarop hij deze winter in het veld rondrijdt, blijft in essentie echter een gravelfiets. Wel één die al vanaf het begin van de ontwikkeling bedoeld was om competitief te zijn.

Gravel is al een tijdje hot. Op Youtube zien we de ene na de andere gelikte reportage over bikepackingtrips die zich niet alleen tot asfalt beperken. Sportieve pendelaars verkiezen steeds vaker een fiets die meer opties heeft dan alleen maar over de weg rijden. En Laurens ten Dam lijkt na zijn carrière als wegcoureur de smalle bandjes definitief te hebben ingeruild voor een iets breder, grover profiel.

Cervélo Áspero

Logisch dus dat veel fietsmerken inmiddels een gravelfiets ontwikkeld hebben. Waar het ene merk gaat voor een comfortabele fiets waarbij snelheid van ondergeschikt belang is, kiest Cervélo ook op gravel voor een competitief model waarmee je vroeger dan je collega’s op je werk verschijnt. Cervélo noemt zichzelf een performancemerk en wil dat niet alleen op de weg, maar ook offroad uitdragen.

De ontwikkeling van de Aspero was al in volle gang, toen in de loop van 2018 duidelijk werd dat het merk als materiaalsponsor een partnerschap zou aangaan met Team Sunweb. En dat partnerschap leverde een extra uitdaging op voor de ontwikkeling van de nieuwe gravelfiets. Team Sunweb heeft met Joris Nieuwenhuis namelijk een renner die in de winter in het veld actief is. Een crossfiets was dus noodzakelijk.

Richard Keeskamp van Cervélo

Richard Keeskamp van Cervélo – foto: Henri Santing

“De ontwikkeling van een nieuw frame kost al gauw 18 tot 24 maanden”, legt Richard Keeskamp, bij Cervélo onder meer verantwoordelijk voor de samenwerking met Team Sunweb, uit. “Het werd dus vrij snel duidelijk dat we in de ontwikkeling van deze nieuwe gravelfiets ook het veldrijden mee moesten nemen. Gelukkig was het sowieso al de bedoeling dat de Aspero een echte “performance”-fiets zou worden. In overleg met de ploeg hebben we een aantal specifieke zaken kunnen aanpassen waardoor de fiets nu zowel voor de cross als voor gravel optimaal uitgerust is. We hebben in beide gevallen geen compromissen hoeven te sluiten.”

De Flip-Chip voor een langere wielbasis
Dat proces heeft Nieuwenhuis een bijzondere fiets opgeleverd. Keeskamp toont ons de meest opvallende innovatie die specifiek voor de veldrijders werd ontwikkeld en de fiets multi-inzetbaar maakt. Op de plaats waar het voorwiel in de voorvork bevestigd is, heeft Cervélo wat het zelf de Flip-Chip noemt geplaatst. Die chip kan worden omgedraaid, waardoor de wielbasis met 6 millimeter kan worden verlengd of ingekort.

Flipchip

“Joris kiest er als crosser voor om de wielbasis te verlengen”, weet Keeskamp. “Hij stuurt daardoor directer. Als je de Flip-Chip omdraait heb je meer comfort, wat de fiets geschikter maakt voor gravelrijders. Joris zou de Chip zelfs per wedstrijd kunnen omdraaien, afhankelijk van het parcours. Hij doet dat echter niet, omdat hij de fiets nu zo gewend is.”

De Flip-Chip is een op het oog eenvoudige, maar zeer effectieve aanpassing. Keeskamp maakt zich sterk dat de fiets met de dankzij de Flip-Chip aangepaste geometrie niet afwijkt van hoe je een crossfiets zou bouwen die niet ook nog een gravelfiets moet zijn. “Dit is zo echt een crossfiets”, beaamt Nieuwenhuis’ mecanicien Ed Bekhuis. “Natuurlijk was het even spannend omdat je weet dat dit ook een gravelfiets is. Maar de aanpassingen die Cervélo in overleg met ons gedaan heeft, maken het een echte crossfiets.”

Het feit dat de fiets ook geschikt is om het veld in te gaan, maken dat hij ook voldoet aan de UCI-richtlijnen. “Dat zie je niet vaak bij gravelfietsen”, aldus Keeskamp.

Dyneema in plaats van rubber
Naast de Flip-Chip is de onderbuis de grootste aanpassing die werd gedaan met het oog op het veldrijden. De gravelvariant heeft daar een rubberen beschermplaat zitten tegen steenslag en ander geweld dat je in de bossen kunt tegenkomen. Om het veld in te gaan, werd die plaat verwijderd en in overleg met Team Sunweb-partner DSM een andere manier bedacht om de onderbuis te verstevigen.

Tom Stamsnijder ging na zijn sportieve carrière bij Team Sunweb aan de slag bij DSM. Hij moet het chemieconcern helpen in het vinden van toepassingen voor hun producten in de wielersport. Een van die producten is Dyneema: “We gebruiken dat al onder meer in de kleding van de renners om ze te beschermen bij valpartijen”, vertelt de ex-coureur. “Maar je kunt het ook in het carbon van de fietsen verwerken. Dyneema heeft als voordeel dat het heel licht is, het blijft drijven op water, maar tegelijkertijd sterker is dan carbon. Het eerste wat we gedaan hebben toen de samenwerking met Cervélo op gang kwam, was kijken of we die Dyneema-fibers in het carbon konden verwerken.”

Cervélo Áspero Team Sunweb

Dat bleek mogelijk, waardoor Dyneema de rubberen plaat kon vervangen. “Bij een crossfiets is het noodzakelijk om de onderbuis te versterken”, zegt Keeskamp. “Niet alleen tegen steenslag, maar ook bijvoorbeeld tegen de houten balken waar de renners overheen moeten. Andere merken moeten daarvoor misschien een andere lay-up of dikker carbon gebruiken, wij hebben nu een oplossing door Dyneema in het carbon te verwerken.”

Typhoon en Rhino
Naast de Flip-Chip en de verstevigde onderbuis, werden er kleine aanpassingen gedaan aan de fiets van Nieuwenhuis. Zo rijdt hij uiteraard zonder bidonhouders en werden de bevestigingsplaatsen daarvoor waar mogelijk verwijderd. Alleen op de bovenbuis bleek dat niet haalbaar. Een uitneembaar kunststof plaatje vult daar de plaats op waar een bidonhouder kan zitten.

Verder zijn uiteraard de wielen en banden van Nieuwenhuis niet dezelfde als die van gravelrijders. Zeker de banden en bandenspanning zijn voor veldrijders van cruciaal belang. Iedere crossvolger heeft Michel Wuyts en Paul Hereygers al eens horen praten over Rhino’s of Grifo’s, maar voor de duidelijkheid legt Nieuwenhuis’ mecanicien Bekhuis nog eens uit wat de tweevoudig wereldkampioen veldrijden bij de beloften wanneer gebruikt.

Cervélo Áspero met Dugast banden

Bekhuis: “Wij rijden met tubes van Dugast. Voor normale omstandigheden en in lichte modder rijdt Joris met het Typhoon profiel. Rhino’s gebruikt hij in zware modder. In het geval van de Typhoon is dat een 33 millimeter brede band, dat is het breedste profiel dat toegestaan is. Bij de Rhino’s gaan we meestal voor 32 millimeter, omdat dat wat beter door de modder snijdt. En dan heb je nog de Pippistrello voor de zandcrossen, al zijn die er niet veel meer. Die banden hebben we misschien maar twee keer in een seizoen nodig.”

Unieke uitvoering
Net als Bekhuis is Nieuwenhuis zelf inmiddels volledig aangepast aan zijn nieuwe rijtuig. “Ik vind het heel tof dat ze deze fiets bijna speciaal voor mij gebouwd hebben”, zegt hij. “Ik was natuurlijk heel erg gewend aan mijn vorige fiets, waar ik jaren op gereden heb. We hebben wat aanpassingen moeten doen en dat duurt altijd even, maar nu ben ik er heel tevreden over.”

Dat de fiets bijna speciaal voor Nieuwenhuis gemaakt werd, mag je letterlijk nemen, want er werd slechts een tiental in deze versie geproduceerd, bevestigt Keeskamp. De dief die er voor het EK veldrijden twee van Nieuwenhuis stal, zal veel moeite hebben om niet op te vallen wanneer hij de unieke fietsen probeert te verkopen.

De Cervélo Aspero van Joris Nieuwenhuis
Frame: Cervélo Aspero
Groepset: Shimano Dura Ace 9170 Di2
Pedalen: Shimano XTR M9100
Stuurpen: Pro Vibe
Stuur: Pro PLT
Wielen: Shimano Dura Ace 9100 c40
Banden: Dugast
Zadel: Pro Turnix of Griffon
Gewicht zonder pedalen: 7,2 kg
Prijs:€ 8.899,-

Verantwoording:
WielerFlits heeft Cervélo gecontacteerd voor het maken van een artikel, waarna wij een uitnodiging hebben ontvangen om langs te komen bij het service course van Team Sunweb. Er is geen bedrag betaald voor plaatsing of productie hiervan.

18 Reacties
13-12-2019 14:11
"Cervélo noemt zichzelf een performancemerk en wil dat niet alleen op de weg, maar ook offroad uitdragen."
En vervolgens stuur je iemand het veld in om te presteren met een fiets die daar in eerste instantie niet voor gemaakt is?

"Dyneema heeft als voordeel dat het heel licht is, het blijft drijven op water, maar tegelijkertijd sterker dan carbon. "
Carbon drijft niet?
13-12-2019 14:53
De fietsen van Joris hebben onder andere ook een verhoogd bottom bracket.


“Joris kiest er als crosser voor om de wielbasis te verlengen”, weet Keeskamp. “Hij stuurt daardoor directer."

Redactie, dit is een nogal domme fout. Als je de wielbasis verlengd, helemaal bij de voorvork, stuur je namelijk een stuk minder direct en krijg je een rustigere minder nerveuze fiets. Vergelijk een chopper maar eens met een GP motor.

PS: niet weer mijn berichtjes verwijderen als ik kritisch ben he.. ;)
    14-12-2019 09:38
    Dat dacht ik ook meteen. Langere wielbasis of grotere vorksprong betekent minder nerveus.
    Of de UCI moet afgelopen jaar de regels veranderd hebben...
    17-12-2019 16:38
    [quote]Redactie, dit is een nogal domme fout. Als je de wielbasis verlengd, helemaal bij de voorvork, stuur je namelijk een stuk minder direct en krijg je een rustigere minder nerveuze fiets. Vergelijk een chopper maar eens met een GP motor.[/quote]We hebben dit neergelegd bij Cervelo en de volgende reactie gekregen:
    [i]"Hier wordt de lengte van de fiets verward met de trail van de vork (naloop).
    Het stuurgedrag van een fiets wordt vooral bepaald door de trail. Deze kun je bij de Aspero door de flip chip meer en minder geven, waarbij de wielbasis marginaal verandert. De voorste stand, zoals Joris die nu gebruikt, geeft minder trail en iets meer wielbasis. Werd de wielbasis verkregen door een schuinere balhoofdbuis, dan klopt het, maar was de naloop ook groter."[/i]
    15-12-2020 01:47
    Klopt, een kortere basis (vooraan) zorgt voor directer sturen, langer spoort beter en is veel beter voor zand en kasseien.
    Met de fiets van de foto zal hij op zware slijkparcoursen zoals Gavere of Namen niet ver rijden, de opening tss achtertube en staande buis is veel te klein.
13-12-2019 15:17
Ik zou mij er toch niet helemaal prettig bij voelen om op een omgebouwde fiets het veld in te moeten. Nieuwenhuis lijkt dat, in ieder geval in eerste instantie, ook niet te zijn. Zou zijn mindere presteren dit seizoen samenhangen met de fiets?
13-12-2019 16:25
Wielbasis verlengen en dan korter sturen ? Kees toch.
13-12-2019 17:25
Een flip chip innovatief noemen, dat klopt niet. Het is een algemeen bekende techniek die hier door Cervelo toegepast wordt.
14-12-2019 10:18
Wielerflits: graag bij dit soort berichten ook de framemaat vermelden.
Ten eerste omdat wij dat gewoon willen weten.
Ten tweede omdat ik dan weet of het zin heeft om contact te zoeken met die dief om zelf zo'n fietsje te bemachtigen.
    17-12-2019 16:32
    [quote]Wielerflits: graag bij dit soort berichten ook de framemaat vermelden.[/quote]Bedankt voor de tip, gaan we in het vervolg standaard meenemen!

    Om antwoord te geven op jouw vraag: Joris heeft framemaat 56
15-12-2019 10:21
Door de vooras verder van de stuuras te brengen verkort je de naloop, anders gezegd meer offset/grotere vorksprong. Dat zorgt voor meer wendbaarheid.

Je verlengt inderdaad de wielbasis, maar waarschijnlijk heeft het verkorten van de naloop een stuk meer invloed op de wendbaarheid dan het met 6mm verlengen van de wielbasis.


Verder ben ik benieuwd wat er voor Nieuwenhuis, blijkens dit citaat [i]"We hebben wat aanpassingen moeten doen en dat duurt altijd even, maar nu ben ik er heel tevreden over."[/i] nog is aangepast aan zijn fiets.
    15-12-2019 13:27
    Hogere BB, zoals al te zien is in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=2GvWpJy95ys

    Verder zijn de stukken Dyneema er gewoon 'opgeplakt' als het ware, dus niet verweven in het carbon.
    17-12-2019 16:34
    [quote]Verder zijn de stukken Dyneema er gewoon ‘opgeplakt’ als het ware, dus niet verweven in het carbon[/quote]Nagevraagd: dit is onjuist. Het is wel degelijk verweven in de bovenste carbonlaag.
15-12-2019 11:33
Dat heeft Canyon toentertijd toch 400 keer professioneler aangepakt.
15-12-2019 20:26
Het grote probleem van dit verhaal is dat het doel van gravel bikes gewoon anders is dan cyclocross. .

Gravel bikes zijn populair en worden gebruikt voor langere afstanden over gemixt terrein. Een cyclocross bestaat uit een wedstrijd - op z'n minst prestatiegericht - van maximaal een uur.

Scherpe bochten doe je niet/nauwelijks met een gravel bike. Bij de cyclo doe je ze elke paar minuten. Dus de hoek van de balhoofdbuis is echt anders. Dat verander je niet met een klikje. Met de scherpte van een cyclocross fiets (balhoofdbuis) wil je geen lange afstanden doen. De kortere bovenbuis van een gravel fiets zorgt dat je meer rechtop zit. Ook weer: langere afstanden. Dat wil je niet met een crossfiets, go low or go slow is daar het devies.

Bij een cyclocross ga je met je banden zelden breder dan 33mm. Ze zullen iets breder nog accepteren maar meer dan dat gaat ten koste van efficiency. Een gravel fiets gaat veel verder, tot diep in de 40 zelfs en sommige fietsen halen de 50 met gemak.

Al met al is het verhaal hierboven voor een prof not done. Een prof wil een fiets die gemaakt is voor cyclocross. Punt. Geen omgebouwde gravel bike of een cyclocross fiets met allemaal concessies voor gravel waar hij de fiets niet voor gebruikt.

Nu klinkt dit negatief maar ik begrijp heel goed wat Cervelo doet. De markt voor cyclocross is vrij klein en voor gravel iets groter maar in het algemeen ook niet heel groot. Als je dus een fiets hebt die met wat ombouw bij beide categorieen "okay" is, ben je qua produktie goedkoper uit en kun je toch 'de massa' bedienen. Mijn enige ergernis is alsof die fiets dan optimaal is voor de profs. Dat is gewoon niet zo.
    17-12-2019 00:06
    Je mag bij veldrijden met banden niet breder dan 33mm, anders deden ze dat wel. Voor de rest mee eens. Nieuwenhuis draait ook niet echt lekker dit veldseizoen.
17-12-2019 16:03
@redactie
[quote]DE CERVÉLO ASPERO VAN JORIS NIEUWENHUIS, EEN GRAVELFIETS DIE OOK HET VELD AANKAN[/quote]
Nieuwenhuis was vorig jaar absoluut wereld(sub-)top.
En dit jaar, op z'n frankenstein-cervelo, rijdt ie geen deuk in een pakje boter... Hoe kunnen jullie dan concluderen dat die gravelfiets "het veld aankan"? Of hebben jullie informatie waaruit blijkt dat de slechte prestaties aan Nieuwenhuis zelf liggen?
    27-07-2020 16:59
    @west
    Das wel waar ja.
    @redactie
    En ook gewaagd van WF dat ze het aandurven om mensen zonder bewijs deze fiets als crosser aan te bevelen?
    Heeft er van WF eigenlijk wel zelf iemand op dat ding gezeten?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.